Quote from Guest on 29 November 2011, 14:52Har återkommande problem med mina fötter. Efter ca 30km löpning får jag extrema smärtor på sidan/under foten, ungerfär där mellanfotsbenet och tåbenet möts. Antar att detta beror på belastningen och att jag är för klen i fötterna. Springer mycket i allt f
Har återkommande problem med mina fötter. Efter ca 30km löpning får jag extrema smärtor på sidan/under foten, ungerfär där mellanfotsbenet och tåbenet möts. Antar att detta beror på belastningen och att jag är för klen i fötterna. Springer mycket i allt f
Quote from Funbeat user on 29 November 2011, 15:02Jag tog mig friheten att titta lite på din träning, och antalet pass på mellan 15 och 30 tyckte jag kändes för lite.
Jag skulle ha försökt få ett pass på runt 20 i veckan och sedan öka det med kanske någon kilometer varje vecka till jag var uppe i 30.
Jag tog mig friheten att titta lite på din träning, och antalet pass på mellan 15 och 30 tyckte jag kändes för lite.
Jag skulle ha försökt få ett pass på runt 20 i veckan och sedan öka det med kanske någon kilometer varje vecka till jag var uppe i 30.
Quote from Funbeat user on 29 November 2011, 15:07Japp tror det är en helt korrekt slutsats Antar att all NMT träning byggt extremt bra på min kondition så kroppen ligger "före fötterna" för helt enkelt springa mer och köra mycket fotstryke övningar.
Japp tror det är en helt korrekt slutsats Antar att all NMT träning byggt extremt bra på min kondition så kroppen ligger "före fötterna" för helt enkelt springa mer och köra mycket fotstryke övningar.
Quote from Funbeat user on 29 November 2011, 22:59Springer själv en del distanspass på 30 km o över det. Att öka gradvis är klockrent,men jag kan även rekomendera att du testar Lunarglide 3. Är inne på mina 3e par o har sedan jag gick över till dom aldrig haft problem med vare sig blåsor eller smärtor i
Springer själv en del distanspass på 30 km o över det. Att öka gradvis är klockrent,men jag kan även rekomendera att du testar Lunarglide 3. Är inne på mina 3e par o har sedan jag gick över till dom aldrig haft problem med vare sig blåsor eller smärtor i
Quote from Funbeat user on 30 November 2011, 08:24Känns väl som om det genomsnittliga löpmängden per vecka (ca 20 km/v?) är alldeles för liten också. Du borde väl minst ligga på det dubbla för att orka med ultradistanser tycker jag.
Känns väl som om det genomsnittliga löpmängden per vecka (ca 20 km/v?) är alldeles för liten också. Du borde väl minst ligga på det dubbla för att orka med ultradistanser tycker jag.
Quote from Funbeat user on 30 November 2011, 09:38Minst det dubbla? Personligen har jag aldrig tränat för längre distanser än maraton, men de flesta gedigna träningsplanerna för ultralopp ( "gedigna" = framställt av erfaren ultralöpare och/eller etablerad coach ) maxar ut på ca 150 km/vecka eller däröver
Minst det dubbla? Personligen har jag aldrig tränat för längre distanser än maraton, men de flesta gedigna träningsplanerna för ultralopp ( "gedigna" = framställt av erfaren ultralöpare och/eller etablerad coach ) maxar ut på ca 150 km/vecka eller däröver
Quote from Funbeat user on 30 November 2011, 09:45Håller med.
Mer träningstid/vecka,
längre sträckor i prattempo.
Så mycket obanat som möjligt.Tillägg:
Försök vara barfota så mycket du kan. Även inomhus.
Springer du så tag på dig skor som känns dig bekväma.
Håller med.
Mer träningstid/vecka,
längre sträckor i prattempo.
Så mycket obanat som möjligt.
Tillägg:
Försök vara barfota så mycket du kan. Även inomhus.
Springer du så tag på dig skor som känns dig bekväma.
Quote from Funbeat user on 30 November 2011, 09:53Träningsmängden är självklart relaterad till vilken ambitionsnivå man har.
Om man ska elitsatsa bör man nog ligga på mer än 150 km/v. Det tar tid att bygga upp kroppen så att man tål den mängden och man måste även lägga in en hel del skadeförebyggande t
Träningsmängden är självklart relaterad till vilken ambitionsnivå man har.
Om man ska elitsatsa bör man nog ligga på mer än 150 km/v. Det tar tid att bygga upp kroppen så att man tål den mängden och man måste även lägga in en hel del skadeförebyggande t
Quote from Funbeat user on 30 November 2011, 13:55Tack för all feedback.
Jag har senaste 2 åren sprungit i Inov-8 x-talon eller inov-8 baregrip 400 utan några fotproblem förutom under lidingöloppet då fotsmärtorna kom efter 25km. Nu kör jag löppassen i Speedcross 2 som känns väldigt bra och borde vara
Tack för all feedback.
Jag har senaste 2 åren sprungit i Inov-8 x-talon eller inov-8 baregrip 400 utan några fotproblem förutom under lidingöloppet då fotsmärtorna kom efter 25km. Nu kör jag löppassen i Speedcross 2 som känns väldigt bra och borde vara
Quote from Funbeat user on 30 November 2011, 22:45Om du undviker asfalt på träning tror jag inte att dina fötter tål långa asfaltdistanser på tävling. Många långlopp går till stor del på asfalt.
Om du undviker asfalt på träning tror jag inte att dina fötter tål långa asfaltdistanser på tävling. Många långlopp går till stor del på asfalt.