Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStanna vid olycka?
You need to log in to create posts and topics.

Har inte lust att gå igenom UCI:s regler för tillfället. Funderar på om det finns någon regel om hur man ska bete sig när man kommer fram till en vurpad/skadad medtävlande på tävling.

Har man skyldighet att stanna?

Finns det möjlighet att få sin sluttid

Spelar det någon roll?
Att stanna till om man kommer först till en olyka är en självklarhet.

På tävlingar finns det sjukvård efter varje startfält.

Ibland undrar jag om man är rätt på det om man tvekar att stanna vid en olycka för att man förlorar tid. Tycker det borde stå utom allt tvivel och vara en självklarhet att man stannar och hjälper sina medmänniskor om de är i nöd. Helst om det är en olycka

Stanna , -det är självklart !!!

( om man inte vet att den kraschande blir väl omhändertagen av andra, utan fördröjning)

Behövs det ens en disskussion om detta? Självklart stannar man, vilket lopp/tävlig är viktigare än sin med/mot tävlades hälsa?? Så känner jag. Sen kanske man inte har rätt utb för den "skadan" men man stannar till det kommer nån tex, ambulans eller annan

Verkar inte så självklart att folk stannar om man kollar på tex nedan länkade tråden. Vid en av olyckorna var det ju bara den hedervärde Gazzah som agerade på det sätt som många säger är självklart men tydligen inte alla lever upp till.

http://www.funbea

Jag hajjar inte hur någon som tävlar ska kunna lösa några medicinska analyser eller ens kunna kontakta någon. Det är inte vanligt med mobiltelefon på tävlingar.
Utan vanligtvis får nästa funktionär ett påbud om att en vurpa har skett.
De brukar ha både mo

Personligen tror jag det är skillnad mellan träning och tävling. På tävlingar finns det sjukvård att tillgå. Då tror jag det är bättre att rulla förbi och kontakta funktionär vad som hänt så att vederbörande som vurpat kan få medicinsk hjälp snabbare än a

Det är väl knappast nån som begär att den som stannar ska ha några djupare medicinska kunskaper heller? Men det kan ju handla om att stoppa ett blodflöde, eller ge HLR, eller bara prata lugnande med en behövande medmänniska. Så att inte stanna och iallafa