Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag vet inte om det är på grund av min låga träningsfrekvens när det gäller löpning eller vad det kan vara, men jag får oftast ljumskliknande ont men framförallt lite oroande värk i vänster baksida någonstans mellan baksidan låret och precis under sätesmu

Lyssna på kroppen innan den går sönder.

Jag har hört att man bör öka max 10% per vecka och att man bör ta en lugnare vecka i bland.

Jag har själv skadat mig flera gånger för att jag inte lyssnat på kroppen.

Kör alternativ träning - simning, crosstraine

Löpstyrketräning, för att bygga upp de muskler som skall hjälpa till att "bära" din kropp (skelett) under löpning och göra så att den inte går sönder. Tänk: för varje pass löpning - ett pass löpstyrketräning.

Det har nog blivit något mer än 10% per vecka senaste veckorna,
typ 10->11->12,5->15->17 under senaste månaden då jag gärna vill vara ute längre tid i första hand. I takt med mindre att släpa omkring på och förbättrad kondis så har ju löptiden på milen g

Anders: Jag har sett andra trådar om löpstyrketräning
Jag har tänkt lite i banorna om smidighet också, just hitta tänjövningar att köra i samband med mina två gym-pass jag har under veckan.
Hur resonerar du kring lämpliga övningar för löpstyrketräning?
Ja

Förstår jag rätt? Du tränar två ggr per vecka varav ett är ett löppass som du dessutom förlänger. Vad är konstigt med att du får ont då?

Träna oftare.

Det blir fyra pass i veckan för min del, har lyckats hålla detta upplägg sedan i augusti...
Jag tränar 60-70 minuter på gym, i princip bara överkropp på måndagar och fredagar. Onsdagar blir det crossfit på gymmet 45-50 minuter.
Söndagar löpträning. Har so

Som jag sa: Det är inget konstigt att du får ont av din löpning med det upplägget. Dina ben reagerar fullt normalt.

Hej,

Jag är inne på samma linje som flera andra:

Att som relativt löpotränad och tung (?) ge sig ut på 15 km pass en gång i veckan verkar ambitiöst/dumt (stryk det som ej önskas:-))

Är det mängden du är ute efter kanske du ska öveväga rask promenad med

Magnus, ett lämpligt program för löpstyrketräning är följande, tidsåtgång 30-40 min. Gör övningarna i den ordning de är angivna här. Om det är någon övning du inte känner till: googla!

Brygga mot vägg 1x30 - Hitlerhunden 1x80 - Hamstring pushups 2x15/ben

12