Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStel i benen av löpträning
You need to log in to create posts and topics.

Sen jag började löpa mycket mer har jag märkt av att benen ofta är mycket stelare än förr.
Sätter jag mig 5-10 minuter direkt efter ett löppass så är både fotleder och knän enormt stela då jag skall förflytta mig gåendes. Ofta går jag upp till min dator

jag springer ganska sparsamt men upplever liknande "fenomen! efter all träning - numera. Har tagit för givet att det är ett ålderstecken.
ps. Jag är 40 år!

Jag är 21 och när jag tränar mycket har jag samma känsla. Tycker det är skönt 🙂 Känner att man tränar hårt och bra... Ofta blir det så att jag kommer igång efter 20-40min in i passen...

Är det inte bara ett tecken på att du bedriver utmanande träning(?) Själv har jag inte kännt någon liknande stelhet säkert på ett par år nu. Men så är man slö också.

Jag håller med Arrak, det är för att du tränar mer än vad kroppen lätt kan smälta. Samma känsla här.

Kanske blev träningsmängden ökad lite för snabbt, kanske ökade träningstempot också, ökad mängd med lågpulsträning brukar gå bra, och ge extra uthållighet tycker jag.

Samma för mig (25år), så jag tror också det är kopplat mer till träningsmängden snarare än åldern. Dock stannar jag (nästan) aldrig till direkt efter att jag sprungit, utan tvärt om ser till att röra på mig, stretchar/töjer benen på flera olika sätt gansk

Fast finns det inte ett åldersperspektiv också? Den träningsmängden "man" kunde köra när man är ~ 25 år blir mer påfrestande på kroppen tio år senare? Det känns i alla fall så för mig, men det kanske är psykologiskt? 😉

Jomenvisst, det är ju träningsmängd i förhållande till vad man "tål". Och deg brukar gå ned med stigande ålder och upp med träning.

Det kan lätt bli ett litet moment 22 där om man ska kompensera för att ens gamla kropp inte orkar med lika hård/mycket träning genom att träna mer... 😉