Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStel i benen av löpträning
You need to log in to create posts and topics.

Som veteranernas veteran så stämmer det att man tål sämre och längre läketid får man med åren.
Vad gäller fart det vill säga.

Då kompenserar man det med mängd i en kanske patetisk fart, men det fungerar för icke blott mig.
Det häftiga är att man blir

Jenny, välkommen till ålderdomen! 🙂

Fast än kommer jag inte riktigt i Din ålderdomsklass, Magnus. Nä. Ska sluta vara OT nu. Sorry about that.

Är nästan alltid lite stel kring höfter/rygg och småkänningar i vader/vrister/hälsena sen jag började springa lite mer. Men allt blir som bortblåst nästan bara av att klä om. Pulsen drar iväg redan då och ökar förmodligen genomblödningen? Ska försöka ta e

Kan tillägga att jag har stillasittande jobb/fritid, vilket förstås ökar behovet av grundliga upp&ner-åtgärder.

Just det där med trögheten i kroppen första km har jag funderat en del kring. Ofta känner jag mig både stel i benen och rejält trött då jag börjar med en lätt lunk och hade jag inte vetat att det släpper sen så hade jag nog ofta aldrig ens vågat fundera p

Det kan inte vara så att högre tempo kickar igång smärtstillande hormoner?

Kan det inte vara en följd av att löpning är en rätt så begränsat rörelse? Allteftersom jag blir äldre så känner jag att jag stelnar till alltmer coh löpningen gör mig ännu stelare. Försöker hålla smidigheten uppe med lite gymnastik av den typ som vi körd

Fast den stelhet jag talar om här sitter främst i leder och inte i muskler så jag tvivlar på att stretch hjälper.

Jag tänkte inte så mycket på stretch utan närmast på mjuka rörelser där man tar ut hela rörelseomfånget. Ett exempel är lugna knäböjningar där man går ända ner och sen upp igen i en mjuk rörelse.