Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStela vader
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har haft problem med bägge vaderna i lite drygt ett år (äh det går över sedan;)). För några månader sedan var jag hos en sjukgymnast som konstaterade att jag är stel. Sedan dess har jag stretchat febrilt både djupa och ytliga vadmuskeln. Det känns att

Stretching + djupvävnadsmassage.

Ta en 1,5L pet flaska, fyll den till max, sätt dig på golvet med den under vaden och rulla, för mer tyngd lägg över benet över det andra och håll uppe dig från golvet med armarna.

http://beta.marathon.se/inspiration/rehab-och-traning-gubbvad

Kompisstretch
KAT-Stretching av Muskulus Soleus: (KAT = Kontraktion avslappning töjning)

1) Böj knäleden 90 grader; den djupa vadmuskeln Soleus utgår nedanför knävecket medan den ytliga vad

Det riktigt effektiva och fruktansvärt smärtsamma är nålar (akupunkturnålar) djupt in i vaden för att öka blodgenomströmningen.

Akupunktur är väl mest tillfälligt? Kan bli lite dyrt om man ska göra det regelbundet.

Nja, detta var för att bättra på läkningen av muskelbristning iofs - kanske att jag halkade lite utanför ämnet...

räkna med 2-3 månader att få tillbaka rörligheten om det är riktigt illa ställt i dina ben...
för när du väl kommit en bit med vaderna så kanske det är så att andra pusselbitar som behöver falla på plats...varför de blev stela i första början.
lite som ko

Tack för tips!
Rullmassagen med PET-flaska var häpnadsväckande obekvämt men det fungerar säkert bra.
Min sjukgymnast rekomenderade bland annat stretching i första hand och elakupunktur i andra hand. Jag har aldrig provat akupunktur förrut, ger det bara t

Petflaskmetoden skall vara väldigt obekväm, djupvävnadsmassage ska inte vara skönt.

Körde också lite petflaska, gjorde riktigt riktigt ont. Att lägga på fullt tryck var jag inte ens i närheten av att klara 😀

12