Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStolpar till ben
You need to log in to create posts and topics.

12

Känner ni ibland när ni ska springa att benen är som klumpar/stolpar. Ingen spänts alls.

För kort vila? Annat?

Har ni något tips på hur man "skakar igång" benen? Jag sprang 10 km idag, men kom aldrig riktigt igång.

Första dagen på jobbet visserligen,

O, ja!!

Oftast inträffar det första passet efter ett kvalitetspass, typ backar eller intervaller, då jag tolkar det som för kort återhämtning.

Ibland är det för att jag har käkat för lite.

Ibland för att jag har sovit dåligt/för lite.

Och...ibland vet

När jag känner sådär så kör jag ett kort pass och sen (om det finns lite dag kvar att ta av) så bär det av till BADHUSET! Där simmar jag i fjöööstempo bara för att få igång hela kroppen mjukt och fint, sen bubblar jag vaaarma bubbelpoolen.. stretchar i ån

Jag känner som du Jessie och du har en underbar attityd! Det är rätt. En dag lugnt tempo (vad som helst, promenera, simma) känner man sig stark nästa dag är det bara att köra! Ibland går det åt två lugna dagar.

Japp. Idag är benen klart telefonstolpiga, det vill inte släppa riktigt efter helgens långa fjälläventyr. Cykla brukar kunna hjälpa som urvarvning, löppass i lägre tempo för genomblödning är något annat som kan fungera bra. Ska ge mig ut i regnet på lunch

Ok, började tro att det var något fel på benen... 🙂

Jag kan bocka av sömnbrist och att jag testade att springa med tempohöjningar i lördags. Benen tog kanske mer stryk än jag kände.(?)

Finns risk för stolpkänsla för mig idag, var iväg och körde ett pass igår. Första passet i C25K och eftersom det var så himla roligt tänkte jag ge mig iväg ikväll också, men köra jäääättelugnt. Är jag för seg så får det helt enkelt bli en promenad iställe

Klumpar till ben ja. När man springer dagen efter ett långt/hård cykelpass känns det inte allt för gott i de små benuslingarna. Och inte finns det så mycket att göra för att få igång dem heller. Det är bara att inse att dagen pass blir en plåga, hoppas nä

Det omvända är värre. Att springa sliter mer än att cykla.

Jag håller nog inte med. Beror väl på hur långt man spinger respektive cyklar såklart, men för min del brukar cyklingen sitta i benen längre än löpningen. Dagen efter ett löppass är jag relativt pigg, dagen efter ett cykelpass känns det ordentligt i benen

12