Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStrumpor ger sämre grepp?
You need to log in to create posts and topics.

Läste om Salomons nya sko att Kilian Jornet brukar springa utan strumpor. Med tanke på att han tävlar 16 mil i terräng, där det lätt kommer in grus i dojan, så antar jag att han måste se någon fördel mer än att spara några gram.

Tittade lite i mitt filma

Även Anton Krupicka kör utan strumpor. Själv har jag testat några gånger men får alltid blåsor, oavsett vad jag kör i.

Många triathleter kör "socklöst".

Jag antar att med perfekt passform så är strumplöst att föredra. Men dom flesta av oss har nog svårt att hitta såna skor.

Blåsorna är nog mest en fråga om att härda fotsulorna, men frågan är om man tjänar något på det?

EDIT: Triathleterna gör det ju för att vinna tid i växlingen, så det känns inte riktigt relevant för löpare

Tror inte det har att göra med att det eventuellt skulle gå fortare. Däremot är ju känslan helt annorlunda vilket säkert uppskattas av vissa.

Vissa skor är mer gjorda för att vara barfota i än andra.

Jag springer helst strumplöst. Får lätt blåsor - när jag har strumpor! Men på vintern måste man ju ha det för kylan, fast typ mars-september så kör jag utan.

Jag brukar köra strumplöst ibland i Krupickas NB MT110. Ger skön känsla och funkar finfint för min fot. Dock gäller detta endast fina stigar, motionsspår och liknande. På allt från grusväg till grisig terräng samlas för mycket skit i skon. Det ger mig ska

Krupicka är en snäll kille som lånar ut sina skor!

Och ödmjuk, inte som trollen..