Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Som teoretiker är man alltid intresserad av hur saker fungerar och en galen tanke slog mig under senaste passet: borde man inte kunna maximera sin prestanda i löpning genom att strypa till blodflödet till kroppsdelar som inte används i löpningen? Tex arma

Intressant! Jag tror att kroppen har lite för duktiga alarmsystem för att det ska fungera. Det försvunna kilot kroppsfett är försvunnet och finns inte i kroppen.
Armen som du (teoretiskt) stryper blodtillförseln till finns ju i allra högsta grad, och krop

Gör inte kroppen det där automatiskt? Framförallt händerna tycker jag domnar om man springer ett par timmar men konstant och skapligt hög intensitet, vilket jag brukar lösa genom att skaka loss armarna en smula.

Fast det är vikten, inte blodet, som spelar roll. Annars hade det varit lättare att ha 1kg ryggsäck än 1kg fett på magen.

En liten pubisring?

En pubisring får nog motsatt effekt... Men du har allt huvudet (!!!) på skaft, David!

Det får jag allt hoppas att jag har.

I dubbel bemärkelse 😀

Skriver under på det Robert och Erik nämner ovan.

Kroppen dirigerar blodflödet automatiskt, både plus och minus, vid värme, kyla, fysisk aktivitet m.m. Denna förmåga är träningsbar.

Att man springer långsammare med mer fett på kroppen beror på att man h

Kan tillägga att när det är varmt stryper inte kroppen blodflödet ut till vare sig armarna eller huden över hela kroppen (som den gör om det är kallt och man är svalt klädd), detta pga att kroppen prioriterar att svalka sig framför att de arbetande muskle

12