Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag trodde tidigare också att det var själva vikten som gör att man blir långsammare men har läst på flera ställen att det faktiskt är den extra blodcirkulationen som ger den större effekten. Skall se om jag hittar referenser.
Och det stämmer ju som sagt

Jag hittade följande iallafall angående varifrån vikteffekten kommer:
(Jag tror även Lore of Running anger samma förklaring)

http://www.runningforfitness.org/calc/weighteffect.php
Klicka på explanation.

Teorin är att eftersom Vo2max anges per kg så får

Mja, det är väl _samma_ effekt. Sänks kroppsvikten med bibehållen syreupptagningsförmåga så är det ju just att man slipper bära på dödvikten som gör att man kan prestera bättre.

Kan man inte säga att det är precis vad elitlöparna gör genom att ha utvecklat sina spensliga överkroppar.

Inte kan väl anledningen till att räkna VO2MAx i ml/kg/min vara att man skall transportera runt sin vikt? Det borde rimligtvis vara för att syret delas av hela kroppen!

Och rimligtvis är det väl så att visst syre slösas bort genom att cirkuleras genom ex

Att räkna per kg kroppsvikt trodde jag man gjorde för att kunna jämföra mellan individer.

Syret delas förresten inte lika av all vävnad. Arbetande muskulatur har bedömt mycket större förbrukning per massa än fettreserver.

Att hjärtat kräver mer syre för att pumpa blod genom en stor fettreserv och mindre syre för att pumpa blod genom en mindre

Hmm, det enda jag vet just nu är att jag inte vet 🙂

Det har ju forskats en del på styrketräning under ocklusion, men då är ju syftet lite annorlunda. Huruvida man studerat tränings av den centrala kapaciteten under påverkan av ocklusion har jag ingen vidare koll på, nån galning har säkert provat, men jag k

Ett annat klassiskt exempel på automatisk omdirigering av blod är väl magen? Men jag vet inte om det är det som är orsaken till att man få orolig mage av mat i samband med löpning, det kanske mer har att göra med att det skumpar.

12