Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Så var det dags igen. Springer jag i skogen kommer jag, förr eller senare, att trampa snett och stuka foten.
Börjar fundera på om det kan handla om skorna? Brukar använda vanliga löparskor, med pronationsstöd eftersom jag tidigare fått ont i knäna. Nu fun

Du kommer säkert att få många råd här. Ville bara bidra med mina rätt begränsade erfarenheter, eftersom jag känner igen ditt problem väl:

Började springa som tung, och hittade skor som dämpade väl (Nike Vomero). Gillade (och gillar) dom skarpt på asfalt,

För min del så slutade stukningarna i princip efter mellanfotisättning.
När man satt ned
hälen och trampade på något så var fotledsvridningen som värst när man hade hela tyngden på foten. I mellanfotslandningen så sätter du ned foten under knät och tramp

Ju fler gånger Du stukar fötterna, desto mer uttänjda kommer ledbanden vid vristerna bli och risken för fler stukningar ökar.

Barfotalöpning är ett bra komplement till vanlig löpning, men i Ditt fall skulle Du bli hjälpt av att stärka upp sidorna på unde

Vanliga löpskor är kassa, eftersom de är bred och höga. Vickar lätt. Det har inget med pronationsstöd eller barfotaskor eller framfotslöpning att göra.

Skafa dig ett par odubbade orienteringsskor. Håller bra också.

Det kan hjälpa, men det är inte säkert. En stukning kan i 99 fall av 100 beskrivas som en supersupination, det vill säga att man på grund av någon ojämnhet i underlaget trampar snett och rullar över utsidan på foten. Ett pronationsstöd leder till att man

Magnus: Orienteringsskor har faktiskt varit det absolut värsta för mig. Jag tror att det kan bero på uppbyggnaden i kombination med den relativt hårda sulan, vilket tvingar foten att supinera för att man inte ska få hårda stötar i hålfoten. Ta det med ojä

Tack för tipsen! Mellanfotslöpning försöker jag redan praktisera; hittills har det gått bra, men som sagt, nu var det dags igen.
Jag har provat att stå på balansplatta men tyckte inte det gav så mycket, det var bl.a därför jag funderade på om barfotalöpni

@Torbjörn: supersupination låter exakt som vad det handlar om.
Finns det inget att göra?

Visst kan det gå illa ändå, eftersom ledbanden är uttänjda och sladdriga (vristerna blir överrörliga) men är underbenen starka kan man klara att parera fallet mycket bättre.

Terränglöpning är bra och även balansplatta ger väldigt mycket. Om man gör på r