Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningstukning, vad göra?
You need to log in to create posts and topics.

12

Sprang min Vinterutmaning 10 km idag och trampade rejält snett vid ca 5-6 Km, tänkte inte så mycket på det, gjorde inte så värst ont och inga problem med att springa vidare. Väl hemma, lite stel, men ingen större fara. Efter några timmar: rejält ont, varm

Lyckades stuka foten i måndags och hittade en massa bra här http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=293173

Skulle också vara med på vinterutmaningen (oktober), men det gick ju inte så bra... Kanske är så pass hel nu att jag kan jogga och gå i

Jag hade samma symptom som du, stukade mig på måndag em och blev mycket svullen och öm under kvällen. Hela tisdagen gjorde det ont när jag gick, speciellt nerför i trappor.
Hade läst att man skulle röra på fotleden, så jag simmade osdag, torsdag och lite

Tack, ska kolla länken!
Försöker röra mig - svårt att låta bli ensam hemma med en fyraåring och en femåring... 🙂
Ta mig till jobbet är inga större problem, värre är att ta mig fram väl på jobbet. Får se hur det går imorgon...
Det får säkert blir ett sim

Nu är det väl lite sent, men ska man inte linda en stukning DIREKT för att minska svullnaden?

Jo linda bör man, men kanske inte bara för svullnaden utan mest för att göra foten mer stabil så att det inte blir värre.

Problemet är väl att det inte började göra ont förrän flera timmar efter själva stukningen. Sprang ju 5-6 km efter vurpan utan att det gjorde ont alls, så linda foten direkt var aldrig aktuellt eftersom jag inte kände att det gjorde ont. Tack och lov känn

En liten bra grej som jag har lärt mig ang. lindning.
Dels minskar det svullnad (om man lindar i rätt tid) och dels gör det leden stabilare - ja, MEN berörings- och tryckimpulserna går SNABBARE och STARKARE till hjärnan än vad värk- och smärtsignalerna gö

Efter vad jag läst är smärtan från själva skadan (dvs ledbandet) väldigt kort, det rör sig om sekunder. All senare smärta beror på tryckökning och ev inflammationer.

Så att linda fort för att få minimalt med blödning o därmed snabbare läkning (tar ju ti

linda in med bandage och ha foten högt upp på någon kant eller nåt

12