Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag är en tjej på 21 år som man kanske kan kalla sporadisk joggare. Har från och till under några år varit ute och sprungit, men aldrig tränat kontinuerligt. Jag har nu dock kommit in i en träningsfas och har anmält mig till Tjejmilen. Är verkligen

Ja, du behöver bygga en grund. Det tar ett antal veckor av regelbunden träning så det är bara att fortsätta med löppassen. Du kommer att nå en punkt, kanske efter 6-8 veckor, där du känner att det lossnar.

Ett tips är att tänka på att springa med korta s

Stumma ben beror antagligen på benhinneinflammation.

Otroligt vanligt, även erfarna löpare får det då och då. Du kan bota det genom att (1) vila mer eller (2) träna mer. Ditt val. 🙂

Sänk farten och korta steglängden.

Jag har upplevt stumhet när musklerna är svaga. Det är bara att träna vidare.

Tack så mycket för era svar! Jag gissar också på att det kan vara känningar av benhinneinflammation, hade bråttom till bussen imorse och sprang de sista 20 metrarna och kände genast i smalbenen. Men det är alltså inte farligt att träna på?

Nä, vi är nog många som har tränat bort benhinneinflammationen. Det är karaktärsstärkande.

Jag försökte i många år och omgångar vila bort den. Funkade inte alls.

Då kör jag bara på då. "Smärta är en högre grad av njutning" 😉

Tack så mycket alla!

Det är inte säkert att det hjälper dig men eftersom det liknar problem jag själv haft:
Ta kortare steg och spring fler steg per minut (dvs öka "kadensen" ). Kortare och mer "trippande" steg kan leda till mindre belastning på underbenen. Värt att testa. Ja

12