Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningstyrka i benen
You need to log in to create posts and topics.

12

Låt säga att man är överviktig och nybörjare, hur kan man då styrketräna sina ben (och andra lämpliga kroppsdelar) för att inte skada sig och löpa bättre? Om man har tillgång till sig själv och ett gummiband.

Brygga 1x10 bak
Hitlerhunden 1x80
Hamstring pushups 2x15/ben
Single leg squats 3x15/ben
Plankan 1x3 w/ leg raises 15/ben
Side plank 3/sida
Prone torso-leg lift 1x10
V-ups 1x20
Sit-ups 1x10
Armhävningar 1x20
Tåhävningar 1x200 långsamma, gå ej ner helt med

Promenader har jag alltid kört med mina "förstagångsförbrytare"...först korta å sedan längre....Viss vikt måste bort innan man lägger in några små joggingsteg då och då i promenaden....Tja prova eller låt bli...?

Som överviktig motionär kan jag bara säga... Promenader och mera promenader. Du arbetar länge och bränner kallisar..

När du börja känna dig stabil i ditt promenerande så släng in lite korta jogg, typ mellan två lyktstolpar bara för att känna.

Om du inte

Gå - lufsa - gå - lufsa allt efter behov ( kroppen måste säga ja. )

Se upp för:
1. Backkrön.
2. Nedförsbackar.
3. Skarpa kurvor.
4. Väl ojämnt underlag.

Framför allt:
1. Lugnare under längre period är bättre.
2. Lyssna på din kropp.

tack för alla svar. grejen är att jag fixar att jogga några minuter när jag växlar mellan att gå och jogga, om jag joggar skitlångsamt. och det tycker jag är kul och det vill jag göra, men jag vill inte skada mig. måste man verkligen promenera under en lå

Hur länge brukar du träna när du är ute och gåjoggar?

en halvtimme kanske eller lite mer, och då lägger jag i så fall till mer promenad i början/slutet. om jag bara går så går jag längre.

-->K-G
Varför ska man se upp för backkrön?

/Anna

Backkrön?

De flesta tar nog kortare steg uppåt än nedför och
sker då övergången väl raskt
så sträcks musklerna ut väl fort.

Det kan bli små muskelbristningar.
Jag gick själv på det när jag började om en gång.

Hade i närheten där jag bodde ett backkrö

12