Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,

Är det någon som har tips på man som kvinna och löpare bör köra för styrketräning?
Hur många sets och upprepningar man bör göra osv..?

Hur tränar ni?

Jag har främst tränat hemma eller på gruppträningar tidigare, men har just börjat gå på gym, så h

Inte för att jag vet om det är något spec man ska tänka på just som kvinna, men jag tränar bara funktionell styrketräning och bara hemma (aldrig gym). Kör eg bara enkla klassiska övningar - benböj och jägarvila, utfall, tåhävningar, plankan (vanlig + sida

Just maskiner o löpning tycker jag inte låter som nån optimal kombination.

Håller med Anders.
Hitta lite ojämna stigar och träna där.Gärna backigt. S.k. obanat.
Detta om du vill ha bättre löpmuskulatur.

Om det är mer synliga muskler du eftersträvar finns det maskiner. 😉

Som löpare har du mest nytta av bålstabilitet + spänst, det är nog ingen skillnad alls mellan kvinnor och män i det. Kanske mest att kvinnor traditionellt har lurats att undvika explosiva övningar?

Varför skulle man inte kunna träna med maskiner bara för att man är löpare? :p Jag eftersträvar inte stora muskler utan uthållighet. Och kör med lätta vikter och många upprepningar, Tycker att det blir lite långtråkigt att stå där hemma i vardagsrummet oc

Du blir ju bra på det du tränar. I maskiner är din kropp ganska låst, så du tränar isolerade rörelser utan balans-moment. Och de långsamma rörelser du gör i maskinen kan iofs ge dig större muskler, men ger dig inte spänst. Ett löpsteg handlar om att många

Har du fått barn? I så fall (och annars också iofs) skulle jag satsa mer på statisk bålträning, som plankor, för det ger dig en starkare gördel. Crunches är i mitt tycke ingen vidare bra magträning.

Det här med styrketräning handlar nog också om hur nörd

Fö håller jag med Anders ovan att gym-maskinernas svaghet (och styrka, beroende på hur man ser det) är att de isolerar muskelgrupperna så mycket. Det är ett av skälen till att jag bara tränar funktionellt, för man aktiverar mycket mer av kroppen på en gå

Anders: Aha, då hänger jag med vad du menar med maskinerna. Är ju logiskt när man tänker efter. Men min tanke är ju att göra något annat än att springa som träning, dels för att minska skaderisken och dels för att få lite variation 🙂 Tipset om hopp-träni

12