Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är ganska ny som löpare (började i januari och hade som mål att ta mig igenom MalmöMilen vilket jag klarade förra helgen). När jag nu bevisat för mig själv att löpning är kul och att kroppen klarar distansen (varvade löpning och gång) så vill jag fort

Knäböj utan vikt. Tåhävningar i alla dess former, i trappa, excentriska, enbenms....
Armhävningar, situps, ryggresningar, plankan. Allt som stärker bålen.

Rumpa!!!

knäna, höft.
core core...

armar, axlar så du inte spänner dig i onödan.
vader...Äh vet du träna alla delar av kroppen.

😉

Jag tycker att övningarna som visas i videon enligt länk nedan, är en bra utgångspunkt, sen kan man ju variera sig och byta ut övningar eftersom.

http://minutmaning.runnersworld.se/artiklar/tips-fran-coachen-lopstyrka.htm

Mycket snack om core nuförtiden. O visst är väl det bra som komplement för att tåla träning, men inget du blir mycket snabbare av.

För att bli snabbare är det spänst som gäller. Högre fart = kortare kontakttid mot marken. Alltså spänsthopp, jättesteg i u

Core är bra för mig och ger mig indirekt fart. Genom styrka i bålen orkar jag upprätthålla min hållning och bättre löpsteg längre. Och därmed springer jag fortare än om jag "säckar ihop".

Fast Anders, indirekt blir du nog snabbare av att bygga upp en korrekt bålmuskulatur. Att köra hopp som du rekommenderar kräver ju att du kan ta emot stötarna (mha bålen) så inte all belastning hamnar i knä, fotleder etc. För annars lär du sitta hemma och

Spänstträning tränar ju inte bara muskler i benen, utan snarare hela funktionen - dvs ben o bål. Skillnaden är att det blir optimerat för ett löpsteg istället för optimerat för att halvligga på en Pilatesboll.

Håller absolut med om att grundträning som b

Bra skrivet Anders.
Kanske var tur att jag på 80-talet fick höra: Lär dig springa och det gör du om du springer så mycket kroppen tål.

När du efter ca. 5 år eller längre tycker att du nått en topp kan du om det känns nödvändigt ( världsmästare skulle i

För att återkoppla till trådskaparen o inte bara gnälla:

För dig som ny inom löpning gäller säkert att "all träning är bra träning". Och har du ingen speciell träningsbakgrund är det bra att bygga upp allmän styrka. Sedan - i takt med att du blir en bätt

12