Quote from Guest on 26 August 2009, 09:36Jag har just köpt min första racer (en Focus) och tycker att den verkar bra. Jag har dock svårt att bromsa ordentligt när jag håller uppe på styret. Det är inga problem med planerade "segbromsningar" men jag har inte kraft/grepp nog för panikbromsningar.
Jag har just köpt min första racer (en Focus) och tycker att den verkar bra. Jag har dock svårt att bromsa ordentligt när jag håller uppe på styret. Det är inga problem med planerade "segbromsningar" men jag har inte kraft/grepp nog för panikbromsningar.
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 09:46Kan vara utformningen av handtagen och/eller styret.
Kan vara utformningen av handtagen och/eller styret.
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 09:48Testa släppa lite på bromsens vajer så den tar lite längre in, det borde göra att du får mer kraft när bromsen väl börjar ta, handtagen är då längre in mot styret, du får med häv.
Testa släppa lite på bromsens vajer så den tar lite längre in, det borde göra att du får mer kraft när bromsen väl börjar ta, handtagen är då längre in mot styret, du får med häv.
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 09:56Jag upplevde samma sak som du i början, men gjorde sedan som Andrew beskriver, vilket underlättade. Sen tror jag att det är en vanesak också - övning ger färdighet.
Jag upplevde samma sak som du i början, men gjorde sedan som Andrew beskriver, vilket underlättade. Sen tror jag att det är en vanesak också - övning ger färdighet.
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 10:28sånna till Shimano 105 och Ultegra
http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=10931
bild:http://evaldsmtb.jetshop.se/pub_images/large/SLIM_SHIM_4098.jpg
sånna till Shimano 105 och Ultegra
http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=10931
bild:http://evaldsmtb.jetshop.se/pub_images/large/SLIM_SHIM_4098.jpg
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 12:02Titti, har du korta fingrar?
jag har stött på detta problemet några gånger hos cyklister med små händer samt korta fingrar och hos kvinnor i synnerhet.
Som du beskriver når du greppen i bocken men inte när du håller ovanpå styret. Och om du skulle prova a
Titti, har du korta fingrar?
jag har stött på detta problemet några gånger hos cyklister med små händer samt korta fingrar och hos kvinnor i synnerhet.
Som du beskriver når du greppen i bocken men inte när du håller ovanpå styret. Och om du skulle prova a
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 12:25Åh tack för alla svar! Jag tror absolut att jag har för små händer 🙂 Är det stor skillnad på damracers? Eller ska jag satsa på ett par såna där "förlängningsgrejer" som Leif Åström tipsade om?
Åh tack för alla svar! Jag tror absolut att jag har för små händer 🙂 Är det stor skillnad på damracers? Eller ska jag satsa på ett par såna där "förlängningsgrejer" som Leif Åström tipsade om?
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 13:23Sätt ett par crosstop handtag på bockstyret..
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/bromsreglage/cane-creek-crosstop-bromsreglage-318-mm.html
edit:
Först sätter handtagen på övre röret på bockstyret.
Man kapar wirehöljet o
Sätt ett par crosstop handtag på bockstyret..
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/bromsreglage/cane-creek-crosstop-bromsreglage-318-mm.html
edit:
Först sätter handtagen på övre röret på bockstyret.
Man kapar wirehöljet o
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 13:24Skillnaden på damracers är i ramgeometrin o färgval, själva handtagen skiljer inte.
Prova med att flytta handtagen och ev ändra var dom tar, antingen med plastbitarna eller med att ändra på vajern.
Det kan dom hjälpa dig med på LBS eller om du skruvar s
Skillnaden på damracers är i ramgeometrin o färgval, själva handtagen skiljer inte.
Prova med att flytta handtagen och ev ändra var dom tar, antingen med plastbitarna eller med att ändra på vajern.
Det kan dom hjälpa dig med på LBS eller om du skruvar s
Quote from Funbeat user on 26 August 2009, 13:30Tack för alla bra tips! Sjävklart gäller det att vara alert, men det känns ändå som en bra idé att kunna hantera bromsarna ordentligt 😉
Jag har pratat med cykelaffären och ska svänga förbi i kväll så får de fixa lite. De skulle först prova att ändra vaje
Tack för alla bra tips! Sjävklart gäller det att vara alert, men det känns ändå som en bra idé att kunna hantera bromsarna ordentligt 😉
Jag har pratat med cykelaffären och ska svänga förbi i kväll så får de fixa lite. De skulle först prova att ändra vaje