Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSvårt att bromsa med bockstyre
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en undran...

Vad är bockastyrets fördelar jämfört med andra sorters styren?

Många möjliga sittpositioner på cykeln, det ända riktiga alternativet på längre cykelturer.

har det nåt med luftmotståndet att göra när man går ner och håller i bockarna?

Luftmotstånd samt att fler muskelgrupper får nöjet att delta har jag för mig

Skillnaden på damracer är geometrin, sadel och styre samt styrbredd (obs! beror på vilken tillverkare det är). Det går att modifiera med annan sadelstolpe med mer offset samt styrgeometrin.
Var vaksam så att inte styret är för brett. Ger ofta värk kring

>har det nåt med luftmotståndet att göra när man går ner och håller i bockarna? <

Absolut. Även dragfaktorn. Kontrollen ökar också då du håller i bocken.

Titti, Min fru har små händer och har racern utrustsad med cyklocross-bromsar. Enligt henne är det dom bromsar hon använder mest..
http://www.handigeherrn.biz/cykelhuset/cyclocross.htm se Focus Mares.
När det gäller de "vanliga växelbromshandtagen så för

Breda styren, ja ... alltid lika undrande när jag möter pendlande tjejer (o killar, men det syns mer om det är en liten tjej med ett brett styre) som cyklar hyfsat ordentligt men håller händerna längst ut på bar-ends på ett jättebrett styre. VILL de fånga

Jag hade bytat styre om inte en förflyttning av handtagen löser problemet.
Deda har Shallow på ett antal modeller och Classic bend är mycket bra till mina händer.

Anders, jag har för brett styre på min damhybrid anser jag eftersom jag är van vid min racer, men just för pendling tycker jag inte det spelar så stor roll. Jag tycker det känns stabilare med det breda styret ff a eftersom jag kör med en del packning. Det