Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSvårt att få upp pulsen
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Jag har tränat under flera år med pulsklocka och har jättesvårt att få upp pulsen mer än ca 170 på mina värsta intervallpass. Men så händer det ungefär 1 gång om året att jag kan få upp min puls i 190! Ofta är det när jag känner mig bra tränad. Result

Intressant. Verkar som du är (vad jag väljer att kallar) av typen "sprinter". Motsatsen är den "uthålliga" och då krävs det långa intervaller istället för att få upp pulsen.

Om du inte har testat att köra 200m intervaller, - gör det. tex 2x5x200m. Vila

Det här var väldigt intressant uträkning, vo2max-intervaller. (0,9*(Max-vilo)+ vilo).

Räknade på hur detta skulle te sig för mig. Hamnar på 6 slag över tröskelpuls, vilket medför att jag kommer köra mina intervaller på gränsen till syreskuld?

Har aldri

Tusen tack för svaret Oskar!

Hittils har jag bara kört en- och treminutersintervaller. Nu ska jag absolut prova det du föreslår.

Just nu är jag tyvärr sjuk - blev det efter det där 400m testet. Har funderat på om jag hade sjukdomen i kroppet som gjorde

Stefan >> Du har hajjat det helt rätt. När man kör vo2max-intervaller så ska man få syreskuld. Därför har man ganska lång vila mellan intervallera istället. Jämfört när du kör tröskelträning i en fart du ska kunna hålla länge och vilan egentligen är överf

Funderar på gäller det här alla längder på intervaller?
Kör 400, 800, 1000, 2000, 3000, 4000 meters intervaller. Beroende på var jag befinner mig i träningsprogrammet.
Upplever att 800m intervallerna som svårast att få till löpekonomiskt, men kör man på

Slalombacke.