Quote from Guest on 21 June 2009, 22:25Jonas Buud spenderade midsommarafton i Belgien och blev europamästare samt noterade bästa svenska tid någonsin på ett 100kilometerslopp. Grym prestation, nästan exakt fyraminuterstempo i tio mil (6h 42min)!
http://www.chronorace.be/web2/Classements/clas
Jonas Buud spenderade midsommarafton i Belgien och blev europamästare samt noterade bästa svenska tid någonsin på ett 100kilometerslopp. Grym prestation, nästan exakt fyraminuterstempo i tio mil (6h 42min)!
Quote from Funbeat user on 21 June 2009, 22:35Nåja, världsklass får man nog vänta med att säga tills det finns PENGAR även inom 100km-loppen så Kenyanerna bryr sig om att springa sträckan. Någon av de 57st/221st Kenyaner som ifjol var under 2:10/2:15 på maran slår nog 6:42.
Fast givetvis är 4min-far
Nåja, världsklass får man nog vänta med att säga tills det finns PENGAR även inom 100km-loppen så Kenyanerna bryr sig om att springa sträckan. Någon av de 57st/221st Kenyaner som ifjol var under 2:10/2:15 på maran slår nog 6:42.
Fast givetvis är 4min-far
Quote from Funbeat user on 21 June 2009, 22:48Den invändningen förstår jag inte riktigt.
Världsklass är man väl i förhållande till dem som sysslar med en viss sport (exempelvis bandy) och inte i förhållande till andra idrottare som hypotetiskt skulle kunna vara bra på just den sporten?
Den invändningen förstår jag inte riktigt.
Världsklass är man väl i förhållande till dem som sysslar med en viss sport (exempelvis bandy) och inte i förhållande till andra idrottare som hypotetiskt skulle kunna vara bra på just den sporten?
Quote from Funbeat user on 21 June 2009, 23:24Världsklass är man om man springer fortare än i princip alla andra som ställer upp. Löpare som *kanske* skulle kunna vara snabbare räknas inte. Ergo, Jonas Buud är världsklass.
Han är så ultra man kan bli, tycker jag!
Världsklass är man om man springer fortare än i princip alla andra som ställer upp. Löpare som *kanske* skulle kunna vara snabbare räknas inte. Ergo, Jonas Buud är världsklass.
Han är så ultra man kan bli, tycker jag!
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 07:32Alltså 4-tempo i nästan sju timmar är ju helt sanslöst. Det är helt klart världsklass. Jag tror inte ens många kenyaner om de skulle ställa upp kan klara något sådant då jag faktiskt tror att de nästan är för smala. Bara spekulationer och tills de ställer
Alltså 4-tempo i nästan sju timmar är ju helt sanslöst. Det är helt klart världsklass. Jag tror inte ens många kenyaner om de skulle ställa upp kan klara något sådant då jag faktiskt tror att de nästan är för smala. Bara spekulationer och tills de ställer
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 08:23Visst, Bohlins påpekan är till stor del korrekt. Dvs antalet som satsar på en viss idrott är inte väsentligt, man är fortfarande i världsklass om man ligger i topp av de som nu utövar sporten. Sen kan det ju vara olika svårt att nå världseliten inom olika
Visst, Bohlins påpekan är till stor del korrekt. Dvs antalet som satsar på en viss idrott är inte väsentligt, man är fortfarande i världsklass om man ligger i topp av de som nu utövar sporten. Sen kan det ju vara olika svårt att nå världseliten inom olika
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 08:25Nej, det har du inte. 100 km är långlöpning men det går inte att extrapolera mararesultat dit. Det blir precis lika rätt som när du räknar ut vilken maratid du borde springa på.
Nej, det har du inte. 100 km är långlöpning men det går inte att extrapolera mararesultat dit. Det blir precis lika rätt som när du räknar ut vilken maratid du borde springa på.
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 08:44Lady:s & Karl:s argument köper jag dock icke.
Lady menar att det är världsklass om man slår de som ställer upp. Då kan man ju sätta vilket sopigt resultat som helst på valfri udda distans (t.ex. 12.638m) och utropa sig själv till världselit bara för att
Lady:s & Karl:s argument köper jag dock icke.
Lady menar att det är världsklass om man slår de som ställer upp. Då kan man ju sätta vilket sopigt resultat som helst på valfri udda distans (t.ex. 12.638m) och utropa sig själv till världselit bara för att
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 09:14Du har för lite data för att dra slutsatsen att WR på 100k är svagt, man kan inte med någon som helst tillförliglighet extrapolera data så långt. Sant - de fyra världsrekorden på 5-42 km ligger ganska snyggt och prydligt på en linje om man plottar kilomet
Du har för lite data för att dra slutsatsen att WR på 100k är svagt, man kan inte med någon som helst tillförliglighet extrapolera data så långt. Sant - de fyra världsrekorden på 5-42 km ligger ganska snyggt och prydligt på en linje om man plottar kilomet
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 09:37Det som händer rent fysiologiskt över maradistansen är att kroppens kolhydratlager inte räcker utan man måste ta en stor del av energin från fett. Att förbränna fett förbrukar lite mer syre för samma energiinnehåll, men å andra sidan är inte syreförbrukni
Det som händer rent fysiologiskt över maradistansen är att kroppens kolhydratlager inte räcker utan man måste ta en stor del av energin från fett. Att förbränna fett förbrukar lite mer syre för samma energiinnehåll, men å andra sidan är inte syreförbrukni