Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 10:04Enligt den omvandlingstabell som Fredrik Elinder har tagit fram och som publicerades i RW förrra numret så motsvarar 2:02 på marathon 5:52 på 100 km.
2:18 på marathon 6:39 på 100 km.Men för mig (oavsett tabeller eller inte) så är ett resultat värlsresul
Enligt den omvandlingstabell som Fredrik Elinder har tagit fram och som publicerades i RW förrra numret så motsvarar 2:02 på marathon 5:52 på 100 km.
2:18 på marathon 6:39 på 100 km.
Men för mig (oavsett tabeller eller inte) så är ett resultat värlsresul
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 10:14Nog händer det mer med kroppen under långvarig löpbelastning än att högre andel energibehöver tas från fett - det är inte energibrist som gör musklerna stela efter 30-35 kilometer av en mara. Resten av första stycket är rent tyckande och ounderbyggt teore
Nog händer det mer med kroppen under långvarig löpbelastning än att högre andel energibehöver tas från fett - det är inte energibrist som gör musklerna stela efter 30-35 kilometer av en mara. Resten av första stycket är rent tyckande och ounderbyggt teore
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 10:21Om man nödvändigtvis ska jämföra med andra lopp så kanske denna tävling är relevant, ca 90 km.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comrades_Marathon
Om man nödvändigtvis ska jämföra med andra lopp så kanske denna tävling är relevant, ca 90 km.
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 11:42Enligt omvandlingstabellen Krister nämner skulle alltså marathonrekordet på 2:04, 2:56/km motsvara 5:57, 3:34/km. Om man köper skillnaden på 38s/km skulle alltså nuvarande 6:13-rekordet vara ett klart sämre rekord än 2:04 på maran, precis enligt vad man k
Enligt omvandlingstabellen Krister nämner skulle alltså marathonrekordet på 2:04, 2:56/km motsvara 5:57, 3:34/km. Om man köper skillnaden på 38s/km skulle alltså nuvarande 6:13-rekordet vara ett klart sämre rekord än 2:04 på maran, precis enligt vad man k
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 11:53Intressant jämförelse (Comrades) och intressant diskussion. I Comrades startar väl bortåt 15000 löpare per år.
Om man tittar på följade lopp i Sverige......
- Göteborgsvarvet drygt 54 000 anmälda (världens största halvmara)
- Stockholm Marathon maxar vi
Intressant jämförelse (Comrades) och intressant diskussion. I Comrades startar väl bortåt 15000 löpare per år.
Om man tittar på följade lopp i Sverige......
- Göteborgsvarvet drygt 54 000 anmälda (världens största halvmara)
- Stockholm Marathon maxar vi
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 12:22Hur resonerar du i sista meningen? Jag kommer fram till motsatsen.
Hur resonerar du i sista meningen? Jag kommer fram till motsatsen.
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 12:54Det är extra starkt av Jonas Buud att som svensk hävda sig bland löpare från länder med högre ultralöpningskultur.
Sen verkar ju tiderna från det där Comrades Marathon överglänsa allt annat i den där branschen. (Om distansen 90 km stämmer)
Det är extra starkt av Jonas Buud att som svensk hävda sig bland löpare från länder med högre ultralöpningskultur.
Sen verkar ju tiderna från det där Comrades Marathon överglänsa allt annat i den där branschen. (Om distansen 90 km stämmer)
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 13:00En liten koll bakåt de senaste åren för att se hur bra Jonas tid är:
2005 sprang 7 löpare i världen under 6:45
2006 10 stycken
2007 6 stycken
2008 4 stycken
Hittills i år 3 stycken, varav Jonas är en.Sedan tycker jag världsrekordet på 400 är värdelöst.
En liten koll bakåt de senaste åren för att se hur bra Jonas tid är:
2005 sprang 7 löpare i världen under 6:45
2006 10 stycken
2007 6 stycken
2008 4 stycken
Hittills i år 3 stycken, varav Jonas är en.
Sedan tycker jag världsrekordet på 400 är värdelöst.
Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 13:29Ja, jag resonerade så som Håkan förtydligade. Att det allså är extra bra av Jonas Buud att nå sådana framgångar trots brist på traditioner och konkurrens på hemmaplan. Därmed inte sagt att det helt saknas historia och duktiga ultralöpare. Rune Larsson är
Ja, jag resonerade så som Håkan förtydligade. Att det allså är extra bra av Jonas Buud att nå sådana framgångar trots brist på traditioner och konkurrens på hemmaplan. Därmed inte sagt att det helt saknas historia och duktiga ultralöpare. Rune Larsson är