Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningsvullet runt hälsenan hjälp
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej kära löpare!
Jag har ägnat mig åt motionslöpning mer eller mindre regelbundet sedan lumpen -83. Nu har jag för första ggr känningar av en skada avgjort relaterad till löpningen, en svullen hälsena - eller mer korrekt tror jag - svullnad på sidorna av

Bytt skor, eller ändrat träningen på något sätt?

Jag har själv inte haft problem med hälsenor men det är relativt vanligt och det är även jätte vanligt att det inte tas på allvar. Jag har 2 förslag till dig: excentriska vadhävningar samt att vila en lite längre period från löpning även efter smärtan har

Vet några som haft problem med hälsenan till följd av att slemsäckarna blivit irriterade. Så detta löser man med att ha skor med lite mjukare hälkappa. Kanske kan vara ditt problem

Har själv haft samma problem till och från, nu senast efter ett pass på en löp-maskin, för ett par månader sedan. Jag gick till en Chiropractor (jag bor i SydAfrika) och fick lite massage och ultraljud. För mig bästa sättet att bli symptomfri. 😉 Har t

Stryker under det Oscar föreslog: excentriska tåhävningar. En av få saker med "dokumenterad positiv effekt" på hälsene- och vadproblem.
Ös på med dem varje dag! (Sedan jag började att göra sådana på allvar, alltså varje dag, för cirka ett år sedan har ja

Jag har också haft lite trassel med hälsenor. Min erfarenhet är också att excentriska tåhävningar och nedtrappning av löpningen under en period har god effekt på tillfrisknandet. Skobyte var också en avgörande faktor som fick mig att bli bättre. Intervall

Operera skorna och ta bort det hårda i hälkappan så irriterar du hälsenan mycket mindre!

Hej!
Tack för alla råd och erfarenheter. Skorna jag har är nya men...av samma märke och modell som jag haft de senaste 7 åren, jag har hittills aldrig haft problem med dessa.
Det får nog bli exentriska (heter det så?) övningar och vila. Skall gå till en

Hmm, jag har exakt samma problem, och det kom också efter ett intervallpass. Jag har småont lite hela tiden. Helst på morgonen. Däremot kan jag springa uppemot 10 km utan att det blir värre eller påverkas. Men om jag klämmer försiktigt över hälsenan med p

12