Quote from Guest on 16 November 2010, 08:39Om man skall köra två tävlingar (a 2h) på två dagar, vad rekommenderas att äta under tiden emellan? Enligt http://www.springerlink.com/content/kevjnyhx04p8e32q/ så kan man på 24h lagra in maximal glykogen med 10g kolisar per kg kroppsvikt (dvs runt 730 st
Om man skall köra två tävlingar (a 2h) på två dagar, vad rekommenderas att äta under tiden emellan? Enligt http://www.springerlink.com/content/kevjnyhx04p8e32q/ så kan man på 24h lagra in maximal glykogen med 10g kolisar per kg kroppsvikt (dvs runt 730 st
Quote from ellen olsson on 16 November 2010, 08:49Ordentilgt med vanlig mat med mycket kolhydrater brukar funka bra. Jag brukar tävla i långa lopp lördag+söndag 2-3 gånger per år.
Ordentilgt med vanlig mat med mycket kolhydrater brukar funka bra. Jag brukar tävla i långa lopp lördag+söndag 2-3 gånger per år.
Quote from Funbeat user on 16 November 2010, 09:24Okej, räcker det med några stora portioner? Är lite rädd att det skall ligga som en klump i magen dag 2.
Skall du springa på söndag förresten?
Okej, räcker det med några stora portioner? Är lite rädd att det skall ligga som en klump i magen dag 2.
Skall du springa på söndag förresten?
Quote from Jonny Persson on 16 November 2010, 10:02Jag har kört ett antal tvådagarstävlingar. Brukar mellan dag 1 och 2 försöka få i mig två mål mat efter avslutad etapp dag 1. Normal portionsstorlek. Sen extra kolhydrater i form av dryck och bars. Nu antar jag att du Magnus inte planerar att springa 6-7
Jag har kört ett antal tvådagarstävlingar. Brukar mellan dag 1 och 2 försöka få i mig två mål mat efter avslutad etapp dag 1. Normal portionsstorlek. Sen extra kolhydrater i form av dryck och bars. Nu antar jag att du Magnus inte planerar att springa 6-7
Quote from ellen olsson on 16 November 2010, 10:14En klump i magen riskerar du nog bara om du äter för nära inpå den andra dagens tävling.
Vad gäller söndag så avvaktar jag innan jag bestämmer mig.
En klump i magen riskerar du nog bara om du äter för nära inpå den andra dagens tävling.
Vad gäller söndag så avvaktar jag innan jag bestämmer mig.
Quote from Funbeat user on 16 November 2010, 10:18En middag med extra allt brukar lösa "problemet" på etapplopp.
En middag med extra allt brukar lösa "problemet" på etapplopp.
Quote from Elias Engqvist on 16 November 2010, 10:58Som Mackan säger - en viktig ingrediens är att äta ordentligt under första tävlingen - bars och sportdryck (nåja det är iofs inte äta)
Jag har gjort en massa FEM/BAMM dvs 2-dagars fjäll-löpning/orientering där man bär med sig allt (tält sovsäck mat mm).
Som Mackan säger - en viktig ingrediens är att äta ordentligt under första tävlingen - bars och sportdryck (nåja det är iofs inte äta)
Jag har gjort en massa FEM/BAMM dvs 2-dagars fjäll-löpning/orientering där man bär med sig allt (tält sovsäck mat mm).
Quote from Funbeat user on 16 November 2010, 11:25Mackan, jo jag har sprungit 5-dagars också. 🙂 Men två ultralång efter varandra har jag aldrig prövat innan, ungefär 2-2,5h vardera.
Mackan, jo jag har sprungit 5-dagars också. 🙂 Men två ultralång efter varandra har jag aldrig prövat innan, ungefär 2-2,5h vardera.
Quote from Elias Engqvist on 16 November 2010, 11:282-2.5h - det är ju inte särskilt speciellt...baa att äta som vanligt. Jag skulle nog oroa mig mer för stela muskler då eftersom jag antar att det går rätt fort om det är så korta distanser!
2-2.5h - det är ju inte särskilt speciellt...baa att äta som vanligt. Jag skulle nog oroa mig mer för stela muskler då eftersom jag antar att det går rätt fort om det är så korta distanser!
Quote from Funbeat user on 16 November 2010, 11:34Jag räknar med att glykogenlagren är slut i vilket fall, och att det behöver fyllas på. Om det tar 2 eller 6 timmar spelar inte så stor roll. Fett har jag, så totala kcal-behovet är inget problem. 😉
Fort? Tja, runt 7min/km blir det nog
Jag räknar med att glykogenlagren är slut i vilket fall, och att det behöver fyllas på. Om det tar 2 eller 6 timmar spelar inte så stor roll. Fett har jag, så totala kcal-behovet är inget problem. 😉
Fort? Tja, runt 7min/km blir det nog