Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Om man skall köra två tävlingar (a 2h) på två dagar, vad rekommenderas att äta under tiden emellan? Enligt http://www.springerlink.com/content/kevjnyhx04p8e32q/ så kan man på 24h lagra in maximal glykogen med 10g kolisar per kg kroppsvikt (dvs runt 730 st

Ordentilgt med vanlig mat med mycket kolhydrater brukar funka bra. Jag brukar tävla i långa lopp lördag+söndag 2-3 gånger per år.

Okej, räcker det med några stora portioner? Är lite rädd att det skall ligga som en klump i magen dag 2.

Skall du springa på söndag förresten?

Jag har kört ett antal tvådagarstävlingar. Brukar mellan dag 1 och 2 försöka få i mig två mål mat efter avslutad etapp dag 1. Normal portionsstorlek. Sen extra kolhydrater i form av dryck och bars. Nu antar jag att du Magnus inte planerar att springa 6-7

En klump i magen riskerar du nog bara om du äter för nära inpå den andra dagens tävling.
Vad gäller söndag så avvaktar jag innan jag bestämmer mig.

En middag med extra allt brukar lösa "problemet" på etapplopp.

Som Mackan säger - en viktig ingrediens är att äta ordentligt under första tävlingen - bars och sportdryck (nåja det är iofs inte äta)

Jag har gjort en massa FEM/BAMM dvs 2-dagars fjäll-löpning/orientering där man bär med sig allt (tält sovsäck mat mm).

Mackan, jo jag har sprungit 5-dagars också. 🙂 Men två ultralång efter varandra har jag aldrig prövat innan, ungefär 2-2,5h vardera.

2-2.5h - det är ju inte särskilt speciellt...baa att äta som vanligt. Jag skulle nog oroa mig mer för stela muskler då eftersom jag antar att det går rätt fort om det är så korta distanser!

Jag räknar med att glykogenlagren är slut i vilket fall, och att det behöver fyllas på. Om det tar 2 eller 6 timmar spelar inte så stor roll. Fett har jag, så totala kcal-behovet är inget problem. 😉

Fort? Tja, runt 7min/km blir det nog

12