Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som vet om det finns triathlontävlingar med någorlunda "jämn" fördelning mellan de olika sporterna? Typ 6km sim, 50 km cykling, 20km löp? Verkar inte finnas i Sverige, men kanske någon annanstans i Europa?

Jag förstår att jag inte besvarar frågan, men min spontana reaktion är att det var den mest "ojämna" fördelning jag sett. 6 km sim för en svag simmare känns betydligt tyngre än 18 mil cykel för en svag cyklist.

Australien har en hel del udda distanstävlingar, kan inte peka ut någon spec just nu men går säkert att googla fram.
Usa hade en hel del udda förr i tiden vet jag innan det infördes de standarder som finns idag.

Vet inget om Europa dock.

@Fredrik, nja så ojämnt är det ändå dock inte. Visst allt är relativt men 6km sim går väl kanske på ca 1:50-2 blankt för någon som inte är så där superhejjare på simning.
50km cykel bränner en motionnär av på 1.30-2 blankt, väl? Och så slutligen 2 mil til

1:20 - 1:40 - 2:00 skulle jag gissa det bli för min del. längre simning är något jag skulle gärna ser 😉

6km sim jobbigare än 180km cykel? Nu skojar du! Mina otränade kollegor klarar nog inte 90 km cykel på en hel dag. 6km kan ju inte inte ta allt för många timmar ens om man flyter på ryggen med enbart benspark.

Den föreslagna fördelningen var dock bara en

Vintertriathlon

Kanske är det min oförmåga att simma som spelar in 😉 . Jag tror dock att tid inte är en bra måttstock utan skulle själv jämföra med upplevd ansträngning.

jag tycker det är jobbigare att spring 2mil än simma 2mil även om löpning ta max 2tim och simning 6.5-7tim

Jag tycker allt alltid är skitjobbigt 🙁