Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 08:52Det brukar bara vara ett par dagar om året mitt i ev algblomning det är soppigt i Östersjön. De dagar jag är på Västkusten brukar det max vara ett par meters sikt pga det är så tätt med brännmaneter ... . Allvarligt talat, nu tidigt på sommaren innan algt
Det brukar bara vara ett par dagar om året mitt i ev algblomning det är soppigt i Östersjön. De dagar jag är på Västkusten brukar det max vara ett par meters sikt pga det är så tätt med brännmaneter ... . Allvarligt talat, nu tidigt på sommaren innan algt
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 11:38Nu pratar vi Djurgårdsbrunnsviken/kanalen. Algproblemet brukar vara i ytterskärgården.
När man tidigare år har haft Stockholmstriathlonsimningen där har vattnet varit utmärkt, lite sjögräs som störde men denna tävling går 8 veckor tidigare så det borde in
Nu pratar vi Djurgårdsbrunnsviken/kanalen. Algproblemet brukar vara i ytterskärgården.
När man tidigare år har haft Stockholmstriathlonsimningen där har vattnet varit utmärkt, lite sjögräs som störde men denna tävling går 8 veckor tidigare så det borde in
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 12:14Hur många meter fri sikt brukar det vara på ett ungefär i vattnet?
Hur många meter fri sikt brukar det vara på ett ungefär i vattnet?
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 12:53Varierar förstås beroende på tex vind och plats (djup, bottentyp o så). Klart bättre än i vanliga insjöar i alla fall. Normalt 3 - 10 meter kanske, eller vad säger ni andra?
Varierar förstås beroende på tex vind och plats (djup, bottentyp o så). Klart bättre än i vanliga insjöar i alla fall. Normalt 3 - 10 meter kanske, eller vad säger ni andra?
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 14:19På A - ang algblomning så svarar jag att det är ett problem i de flesta vattendragen vi har från gävle och nedåt söderut, pga främst övergödning men även andra faktorer.
Ex se bara på Norrviken (norr om sthlm) under slutet på juli/början augusti. Mindre
På A - ang algblomning så svarar jag att det är ett problem i de flesta vattendragen vi har från gävle och nedåt söderut, pga främst övergödning men även andra faktorer.
Ex se bara på Norrviken (norr om sthlm) under slutet på juli/början augusti. Mindre
Quote from Funbeat user on 29 May 2013, 14:40Dykning är ju skillnad, eftersom sikten minskar med djupet. Som ytsimmare är det väl främst sikten översta 5 m som spelar roll. Sant att på 10-20 m djup är det inget vidare sikt jämfört med en del andra vatten.
Dykning är ju skillnad, eftersom sikten minskar med djupet. Som ytsimmare är det väl främst sikten översta 5 m som spelar roll. Sant att på 10-20 m djup är det inget vidare sikt jämfört med en del andra vatten.
Quote from Funbeat user on 31 May 2013, 13:14För att försöka få diskussionen på rätsida igen:
Det existerar i Sverige definitivt inte några triathlonevent med jämn fördelning mellan sporterna. Situationen verkar vara liknande i resten av världen? Har det testats med jämn fördelning och blivit för f
För att försöka få diskussionen på rätsida igen:
Det existerar i Sverige definitivt inte några triathlonevent med jämn fördelning mellan sporterna. Situationen verkar vara liknande i resten av världen? Har det testats med jämn fördelning och blivit för f
Quote from Funbeat user on 1 June 2013, 16:58Är det inte så enkelt att det finns ett visst mått av tradition i det hela? Ironman på Hawaii uppstod ju genom att man slog ihop tre existerande tävlingar och då var det ju de distanserna som gällde.
I de kortare distanserna sprint och olympisk har man v
Är det inte så enkelt att det finns ett visst mått av tradition i det hela? Ironman på Hawaii uppstod ju genom att man slog ihop tre existerande tävlingar och då var det ju de distanserna som gällde.
I de kortare distanserna sprint och olympisk har man v
Quote from Funbeat user on 1 June 2013, 20:40Pär, du är helt rätt ute tycker jag. Saknar också jämnfördelade triathlons. Trots att jag inte är något äss på simning!
Vätterntriathlon är den mest jämnfördelade i Sverige vad jag vet. 4km simning, "bara" 12 mil cykel och "bara" 30km löpning är ju betydl
Pär, du är helt rätt ute tycker jag. Saknar också jämnfördelade triathlons. Trots att jag inte är något äss på simning!
Vätterntriathlon är den mest jämnfördelade i Sverige vad jag vet. 4km simning, "bara" 12 mil cykel och "bara" 30km löpning är ju betydl
Quote from Funbeat user on 3 June 2013, 10:47Vätterntriathlon är ett exempel på Nicedistansen, som vad jag förstår uppstått i samband med en tävling som arrangerades i Nice (men som numera om jag inte är fel underrättad körs på IronMandistans...)
Vätterntriathlon är ett exempel på Nicedistansen, som vad jag förstår uppstått i samband med en tävling som arrangerades i Nice (men som numera om jag inte är fel underrättad körs på IronMandistans...)