Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det brukar bara vara ett par dagar om året mitt i ev algblomning det är soppigt i Östersjön. De dagar jag är på Västkusten brukar det max vara ett par meters sikt pga det är så tätt med brännmaneter ... . Allvarligt talat, nu tidigt på sommaren innan algt

Nu pratar vi Djurgårdsbrunnsviken/kanalen. Algproblemet brukar vara i ytterskärgården.
När man tidigare år har haft Stockholmstriathlonsimningen där har vattnet varit utmärkt, lite sjögräs som störde men denna tävling går 8 veckor tidigare så det borde in

Hur många meter fri sikt brukar det vara på ett ungefär i vattnet?

Varierar förstås beroende på tex vind och plats (djup, bottentyp o så). Klart bättre än i vanliga insjöar i alla fall. Normalt 3 - 10 meter kanske, eller vad säger ni andra?

På A - ang algblomning så svarar jag att det är ett problem i de flesta vattendragen vi har från gävle och nedåt söderut, pga främst övergödning men även andra faktorer.
Ex se bara på Norrviken (norr om sthlm) under slutet på juli/början augusti. Mindre

Dykning är ju skillnad, eftersom sikten minskar med djupet. Som ytsimmare är det väl främst sikten översta 5 m som spelar roll. Sant att på 10-20 m djup är det inget vidare sikt jämfört med en del andra vatten.

För att försöka få diskussionen på rätsida igen:

Det existerar i Sverige definitivt inte några triathlonevent med jämn fördelning mellan sporterna. Situationen verkar vara liknande i resten av världen? Har det testats med jämn fördelning och blivit för f

Är det inte så enkelt att det finns ett visst mått av tradition i det hela? Ironman på Hawaii uppstod ju genom att man slog ihop tre existerande tävlingar och då var det ju de distanserna som gällde.
I de kortare distanserna sprint och olympisk har man v

Pär, du är helt rätt ute tycker jag. Saknar också jämnfördelade triathlons. Trots att jag inte är något äss på simning!
Vätterntriathlon är den mest jämnfördelade i Sverige vad jag vet. 4km simning, "bara" 12 mil cykel och "bara" 30km löpning är ju betydl

Vätterntriathlon är ett exempel på Nicedistansen, som vad jag förstår uppstått i samband med en tävling som arrangerades i Nice (men som numera om jag inte är fel underrättad körs på IronMandistans...)