Quote from Funbeat user on 1 April 2010, 00:41Hihi, jag känner igen det där med träningsvärken Joakim. När jag kör mitt WFH program så har jag lagt in de intervallerna i vinter inne i ett styrkepass med 5 set och kört i olika tempo.
Det finns stunder då man får tunnelseende & vill avlida, men effekt,
Hihi, jag känner igen det där med träningsvärken Joakim. När jag kör mitt WFH program så har jag lagt in de intervallerna i vinter inne i ett styrkepass med 5 set och kört i olika tempo.
Det finns stunder då man får tunnelseende & vill avlida, men effekt,
Quote from Funbeat user on 1 April 2010, 15:55Jag jobbar på att hitta "rätt" belastning, dagsformen spelar såklart roll. Jobbigt som fan e det hursom. Och roligt.
Jag jobbar på att hitta "rätt" belastning, dagsformen spelar såklart roll. Jobbigt som fan e det hursom. Och roligt.
Quote from Funbeat user on 1 April 2010, 23:15Nedan ett exempel på ett TABATA-pass.
Min trainer är effektstyrd, och jag har programmerat 8 intervaller med omväxlande 20sek 500W / 10sek 10W (totalt 4 minuter). Trainern är dock inte helt exakt, mätdatat är från en separat Wattmätare (Powertap). Sista
Nedan ett exempel på ett TABATA-pass.
Min trainer är effektstyrd, och jag har programmerat 8 intervaller med omväxlande 20sek 500W / 10sek 10W (totalt 4 minuter). Trainern är dock inte helt exakt, mätdatat är från en separat Wattmätare (Powertap). Sista
Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 02:10Kadensen konstant? Jag har öst på som en dåre. Det lilla jag läst om Tabata gäller det att komma så lång sträcka som möjligt, kanske inte gäller jonnande dock?
Kadensen konstant? Jag har öst på som en dåre. Det lilla jag läst om Tabata gäller det att komma så lång sträcka som möjligt, kanske inte gäller jonnande dock?
Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 07:26Enligt mina erfarenheter är det bara att ösa i 20 sek allt vad som går, vila 10sek upprepa till du kräks, typ ;), kadens är hur det känns bäst för dig och din teknik.
Enligt mina erfarenheter är det bara att ösa i 20 sek allt vad som går, vila 10sek upprepa till du kräks, typ ;), kadens är hur det känns bäst för dig och din teknik.
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 18:05"Samma belastning, 500W med 100 kadens!"
Va bara 500W, skulle det inte vara intervallträning?
Tabata intervallträning! "Kortfattat går det ut på att man kör skiten ur sig i 20 sekunder, sen vilar man i 10 sekunder. Detta upprepas åtta gånger och det tar
"Samma belastning, 500W med 100 kadens!"
Va bara 500W, skulle det inte vara intervallträning?
Tabata intervallträning! "Kortfattat går det ut på att man kör skiten ur sig i 20 sekunder, sen vilar man i 10 sekunder. Detta upprepas åtta gånger och det tar
Quote from Funbeat user on 4 April 2010, 21:38170% VO2max i intervallerna betyder, eftersom att man är aktiv 2/3 av tiden, att man ska snitta 113% VO2max i ca 4 minuter. Det känns inte realistiskt tycker jag. Jag klarar i alla fall definitivt inte av det. På mig stämmer nivån bättre om man räknar 170
170% VO2max i intervallerna betyder, eftersom att man är aktiv 2/3 av tiden, att man ska snitta 113% VO2max i ca 4 minuter. Det känns inte realistiskt tycker jag. Jag klarar i alla fall definitivt inte av det. På mig stämmer nivån bättre om man räknar 170
Quote from Funbeat user on 4 April 2010, 22:05Hej.
Avseende detta står det följande att läsa i Kadens 3:2010 sid 78.
"Belastningen på 170 procent av max avser den effektutveckling personen utvecklar vid sitt VO2 max i samband med ett maxtest.
Men då ett test kan utföras på många olika sätt är det
Hej.
Avseende detta står det följande att läsa i Kadens 3:2010 sid 78.
"Belastningen på 170 procent av max avser den effektutveckling personen utvecklar vid sitt VO2 max i samband med ett maxtest.
Men då ett test kan utföras på många olika sätt är det
Quote from Funbeat user on 5 April 2010, 19:57Jag tror inte att det är fysiskt möjligt att snitta 113% av sin VO2-max i 4 minuter. Att dessutom göra det med den höga grad av variation i belastning som Tabata-protokollet innebär gör det ännu mer osannolikt tycker jag.
Jag tror inte att det är fysiskt möjligt att snitta 113% av sin VO2-max i 4 minuter. Att dessutom göra det med den höga grad av variation i belastning som Tabata-protokollet innebär gör det ännu mer osannolikt tycker jag.
Quote from Funbeat user on 11 April 2010, 00:21Jag skulle vilja säga att det inte ens går att hålla 101% av sitt VO2-max i en hundradels sekund. Det eftersom allt över 100% skulle innebära att ens max värde inte är max då man teoretiskt sett skulle prestera mer än sitt max och sen att göra det i en vi
Jag skulle vilja säga att det inte ens går att hålla 101% av sitt VO2-max i en hundradels sekund. Det eftersom allt över 100% skulle innebära att ens max värde inte är max då man teoretiskt sett skulle prestera mer än sitt max och sen att göra det i en vi