Quote from Guest on 31 October 2013, 17:51Nedförsbackar är lite av min svaghet så har kollat på de "bästa" när det gäller den här typen av löpning.
De amerikanska löparna Scott Jurek, Michael Arnstein, Tony Krupicka verkar alla rekommendera och utöva det jag oftast hör i Sverige också att det sk
Nedförsbackar är lite av min svaghet så har kollat på de "bästa" när det gäller den här typen av löpning.
De amerikanska löparna Scott Jurek, Michael Arnstein, Tony Krupicka verkar alla rekommendera och utöva det jag oftast hör i Sverige också att det sk
Quote from Funbeat user on 31 October 2013, 18:01Att Kilian och Emelie flaxar beror på att de springer i så ojämna backar där man måste jobba för att hålla balansen. Jag tror inte det stämmer att man behöver dra armarna bakåt, så är det däremot i uppförslöpning.
Jag skulle säga att stegfrekvsen blir hö
Att Kilian och Emelie flaxar beror på att de springer i så ojämna backar där man måste jobba för att hålla balansen. Jag tror inte det stämmer att man behöver dra armarna bakåt, så är det däremot i uppförslöpning.
Jag skulle säga att stegfrekvsen blir hö
Quote from Funbeat user on 1 November 2013, 17:15Jag kämpar också med tekniken i branta nedförsbackar (vi har dem i överflöd här i Lausanne). Jag har testat det här med att slappna av och luta framåt men tycker nedslaget blir så himla hårt då och det sliter på knäna och höfterna så det blir tyvärr att j
Jag kämpar också med tekniken i branta nedförsbackar (vi har dem i överflöd här i Lausanne). Jag har testat det här med att slappna av och luta framåt men tycker nedslaget blir så himla hårt då och det sliter på knäna och höfterna så det blir tyvärr att j
Quote from Elias Engqvist on 1 November 2013, 17:19Jag tänker precis som du säger att Emelie gör, att ha fötterna så lite som möjligt i marken, men då pratar vi om tekniska stigar till helt stiglöst... På branta platta stigar/vägar, allrahelst asfalt blir det lätt väldigt stötigt och jobbigt att springa b
Jag tänker precis som du säger att Emelie gör, att ha fötterna så lite som möjligt i marken, men då pratar vi om tekniska stigar till helt stiglöst... På branta platta stigar/vägar, allrahelst asfalt blir det lätt väldigt stötigt och jobbigt att springa b
Quote from Funbeat user on 1 November 2013, 20:33Håller med Christer. Det är lustigt att ju enklare underlaget är, desto svårare att "flyta" fram nerför.
Asfalt är värst - pinsamt.
Skogsspår OK.
Tekniskt och man känner sig som ett proffs. (Fast jag ser nog inte inte ut som ett proffs... 🙂 )Undrar v
Håller med Christer. Det är lustigt att ju enklare underlaget är, desto svårare att "flyta" fram nerför.
Asfalt är värst - pinsamt.
Skogsspår OK.
Tekniskt och man känner sig som ett proffs. (Fast jag ser nog inte inte ut som ett proffs... 🙂 )
Undrar v
Quote from Funbeat user on 1 November 2013, 21:10Mitt bidrag till funderingen, som i och för sig är underordnat mina övermän här ovan är:
Uppförsbackar: korta steglängden och farten, arbeta - i den kortare steglängden - med de stora muskelpartierna i benen: låren och rumpan.
Nedförsbackar: lär dig rulla
Mitt bidrag till funderingen, som i och för sig är underordnat mina övermän här ovan är:
Uppförsbackar: korta steglängden och farten, arbeta - i den kortare steglängden - med de stora muskelpartierna i benen: låren och rumpan.
Nedförsbackar: lär dig rulla
Quote from Funbeat user on 1 November 2013, 22:33Lisa, problemet är att vi menar så olika saker när vi pratar om "luta sig framåt". Jag skulle inte säga att man gör det.
Jag tror det som många välment menar är att man inte ska bromsa. Det kan kännas som att man lutar sig framåt då, men egentligen är d
Lisa, problemet är att vi menar så olika saker när vi pratar om "luta sig framåt". Jag skulle inte säga att man gör det.
Jag tror det som många välment menar är att man inte ska bromsa. Det kan kännas som att man lutar sig framåt då, men egentligen är d
Quote from Funbeat user on 1 November 2013, 22:44"brant backe" kan vara väldigt.olika. Allt från asfalt med bra grepp, via samma backe med isgata (pinna på!) till.storsteniga rasbranter.
Steger får anpassas till underlaget. Ju taskigare terräng desto längre steg och mer arbete med överkroppen. Ju.hårda
"brant backe" kan vara väldigt.olika. Allt från asfalt med bra grepp, via samma backe med isgata (pinna på!) till.storsteniga rasbranter.
Steger får anpassas till underlaget. Ju taskigare terräng desto längre steg och mer arbete med överkroppen. Ju.hårda
Quote from Funbeat user on 2 November 2013, 00:37Emelie Forsberg hade det där rådet med att titta långt fram, samt våga släppa på och inte vara rädd, när jag lyssande på ett föredrag av henne för ett par månader sedan, men jag vet inte om det funkar så bra på mig som är ovan och feg. Det är ju inte så h
Emelie Forsberg hade det där rådet med att titta långt fram, samt våga släppa på och inte vara rädd, när jag lyssande på ett föredrag av henne för ett par månader sedan, men jag vet inte om det funkar så bra på mig som är ovan och feg. Det är ju inte så h
Quote from Funbeat user on 2 November 2013, 09:52Lisa och Niklas: Jag kör samma mantra hela tiden när jag springer utför (det är för övrigt det enda jag gör SNABBT när det kommer till löpning) och det låter då så här i mitt huvud:
Inte bromsa, inte bromsa, inte bromsa! Mjuka knän, korta steg, mjuka knä
Lisa och Niklas: Jag kör samma mantra hela tiden när jag springer utför (det är för övrigt det enda jag gör SNABBT när det kommer till löpning) och det låter då så här i mitt huvud:
Inte bromsa, inte bromsa, inte bromsa! Mjuka knän, korta steg, mjuka knä