Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTeknik med spd pedaler.
You need to log in to create posts and topics.

Jag är nybörjare och har några funderingar ang tekniken när man använder spd pedaler. Har märkt att jag sitter och pressar som vanligt utan att "dra" trots spd och då kan man ju slänga dom i närmsta sjö. Jag måste verkligen fokusera på att "dra", men då ä

1) Trampa ner
2) "Skrapa av skit från skosulan"
3) Dra upp

Jag använder mest rundtramp när jag vill ha ut extra och då får det svida i benen tycker jag. Tex uppför eller spurt (hur ofta spurtar jag, lol).

Rundtramp är överskattat, det räcker bra om du trycker ordentligt.

Testa att köra med bara en fot iklickad då måste du rundtrampa.

Jag trodde som du, Stefan. Men när jag blev omcyklad av en 55+ när jag körde max uppför en lång backe på Mallis fick jag anledning att omvärdera. Vi är med i samma klubb och jag vet att han inte tränar speciellt mycket. Jag har bättre kondition och ser ut

Det vet jag inte men på Livi i Falun har man studerat detta och det man kom fram till var att ett aktivt rundtramp inte ökade effekten, det är i nedåt fasen som watten skapas.
Men.. Rundtramp har andra effekter i tex MTB som är positiva.

som nybörjare skulle jag tipsa dig om att lägga fokus på att dra upp, trampa ner kommer du att göra endå.

Jag har också funderat på det där med rundtrampet. Jag använder mest rundtrampet i uppförsbackar eller när jag behöver täppa till en lucka. Annars tycker jag att det kostar för mycket energi. Jag klarar inte av att rundtrampa en hel Vätternrunda t.ex. Bor

Bo Hamburger fick några lektioner i trampteknik av Bjarne.
Det behövdes fastän Bo hade vunnit några VM-medaljer och klassiker.

Visst är rundtramp nyckeln till att alstra kraft på cykeln.
Kolla bara på Cancellara - han attackerar oftast sittande och
det är nog inte enbart för att han är "så stark att han inte behöver stå" utan
just för att han på så vis skapar mycket kraft effekt