Quote from Funbeat user on 3 July 2010, 18:20Rundtramp måste övas.
Rundtrampet känns bäst vid en något högre belastning är vanligt. Exempelvis i backe eller motvind.
Som någon redan sade, kan man öva med ett ben i taget och låta de andra bara hänga med.
Jag försöker också att påminna mig att ha e
Rundtramp måste övas.
Rundtrampet känns bäst vid en något högre belastning är vanligt. Exempelvis i backe eller motvind.
Som någon redan sade, kan man öva med ett ben i taget och låta de andra bara hänga med.
Jag försöker också att påminna mig att ha e
Quote from Funbeat user on 3 July 2010, 19:25Jag är väldigt långt ifrån någon elitcyklist, men jag har cyklat ganska mycket och bara med olika typer av clips och korgar sedan 25 år. Att lyfta något med benet mer än benets egen vikt är onaturligt för kroppen. Vi är naturligt betydligt starkare i från
Jag är väldigt långt ifrån någon elitcyklist, men jag har cyklat ganska mycket och bara med olika typer av clips och korgar sedan 25 år. Att lyfta något med benet mer än benets egen vikt är onaturligt för kroppen. Vi är naturligt betydligt starkare i från
Quote from Funbeat user on 3 July 2010, 19:34Det stämmer - kraftdiagram för elitcyklister brukar visa att
de inte "lyfter" pedalerna. Men även om man räknar bort "klockan 9-
12" dvs den del av varvet där man behöver "lyfta" pedalerna så finns
mycket att hämta på god teknik där kraften är vinkelrät
Det stämmer - kraftdiagram för elitcyklister brukar visa att
de inte "lyfter" pedalerna. Men även om man räknar bort "klockan 9-
12" dvs den del av varvet där man behöver "lyfta" pedalerna så finns
mycket att hämta på god teknik där kraften är vinkelrät
Quote from Håkan Öhling on 3 July 2010, 20:31En intressant sak är ju också att benet på väg upp väger en del. Även om det inte hjälper till att dra, så slipper andra benet lyfta på det! Skulle tro att mina feta lår väger 10kg stycket...
En intressant sak är ju också att benet på väg upp väger en del. Även om det inte hjälper till att dra, så slipper andra benet lyfta på det! Skulle tro att mina feta lår väger 10kg stycket...
Quote from Funbeat user on 3 July 2010, 21:49Tekniken att "skrapa av smuts", dra upp benet och skjuta fram, har jag ibland försökt prova. För mig blir trampning då väldigt "fyrkantig", och är inte till någon större hjälp.
Alternativt att bara dra upp och trampa ner. Även då blir trampningen ojämn.
Tekniken att "skrapa av smuts", dra upp benet och skjuta fram, har jag ibland försökt prova. För mig blir trampning då väldigt "fyrkantig", och är inte till någon större hjälp.
Alternativt att bara dra upp och trampa ner. Även då blir trampningen ojämn.
Quote from Funbeat user on 3 July 2010, 22:46Finns det inte ovala kransar för att underlätta topp och bottentiden
Finns det inte ovala kransar för att underlätta topp och bottentiden
Quote from Funbeat user on 3 July 2010, 22:50Når pedal-armene går rundt lager de en sirkel på begge sider av syklen.
Om du klarer og legge et press på pedalen rundt hele sirklen vil du få større fart.
Men det krever opptrening av løftemusklene. Da slipper det ene benet og løfte det andre, og omvent
Når pedal-armene går rundt lager de en sirkel på begge sider av syklen.
Om du klarer og legge et press på pedalen rundt hele sirklen vil du få større fart.
Men det krever opptrening av løftemusklene. Da slipper det ene benet og løfte det andre, og omvent
Quote from Funbeat user on 3 July 2010, 22:53Lasse : det gjør det, har bare sett det på mtb. men finnes sikkert i 53-50- osv.
Lasse : det gjør det, har bare sett det på mtb. men finnes sikkert i 53-50- osv.
Quote from Funbeat user on 4 July 2010, 02:46Om jag minns rätt så har Rotor ovala kransar.
Om jag minns rätt så har Rotor ovala kransar.
Quote from Funbeat user on 4 July 2010, 07:47Öka kadensen till 90+ så ger sig nyttan av spd-pedaler etc tillkänna. Du kommer få ett naturligt rundtramp utan att behöva pressa i varje tramptag.
Öka kadensen till 90+ så ger sig nyttan av spd-pedaler etc tillkänna. Du kommer få ett naturligt rundtramp utan att behöva pressa i varje tramptag.