Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTeknik med spd pedaler.
You need to log in to create posts and topics.

Tycker också att Torbjörns rundtramp verkar riktigt bra.

Dålig hjärt-lungverksamhet med andra ord.

Kadens på 80 och "Försökte att fokusera på rundtramp men blir helt slut efter en stund".

Utan att veta, verkar du köra på alldeles för tunga växlar. Det leder precis till ovanstående problem. Allt under 90 är långsamt.

Men...

Att lära sig rundtramp är

Jag har inte läst på vad det betyder med 20%, men tänkte mig att typ 100% var bäst och 0% helt värdelöst. Då känns 20% kanske mediokert. Kändes dessutom lättare att öva rundtramp framför TV:n än förbättre hjärta-lungor 😉

dubbel

Är det inte 50/50 som är bra?

Jag tror att man måste vara extremt bensvag för att köra 50/50. Tror inte det är optimalt om man ska addera realism till teorin.
20% tror jag ligger nära det optimala (med tanke på hur biomekaniken ser ut i verkligheten)....sen ska det bara genereras mer

Jag tänkte på balunsen mellan H&V

skulle vara intressant att se om en kör 50/50 mellan h o v
känslan jag har i mina ben är att jag trampar mer eller hårdare med v jämfört med h

Det finns en artikel om rundtramp i ett nummer av kadens från förra året, och proffsen har ett svagt negativt uppdrag, dvs lyfter nästan hela egenvikten för benet i uppdraget. Man poängterar även att största skillnaden sett i kraftuveckling mellan motionä