Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTeknik nerför???
You need to log in to create posts and topics.

12

Ska börja träna lite mer målinriktat inför höstens lidingölopp och känner att backar är en bra idé att träna lite på. Där jag bor är det väldigt platt så jag har aldrig fått backarna naturligt. Därför springer jag som en kratta nerför. Uppför går helt ok

Några smarta tips för nedförslöpning är:
1. Spring inte så hårt uppför så att du är trött när du ska nerför.
2. Bromsa inte!
3. Snabb fotisättning är A och O. I varje fotisättning måste man tänka på att dra hälen fort bakåt. (Efter ett tag blir det naturl

Härligt Mattias!
Kan du inte göra en liknande uppställning på vad som är bra att tänka på vid uppförslöpning? När det är riktigt brant eller växlar har jag svårt att få till en naturlig löpteknik.

Klockrent. Så där ja, då har jag lärt mig något idag med....

Ursäkta en mycket nyfiken nybliven löpare, men vad menas med detta:

"3. Snabb fotisättning är A och O. I varje fotisättning måste man tänka på att dra hälen fort bakåt. (Efter ett tag blir det naturligt.)"

dra hälen fort bakåt? Menar du att jag skall nä

LL=Lidingöloppet

Som är kompis med VR (Vätternrundan) och VL (Vasaloppet) och kanske SM (Stockholm maraton)...

Ahh, så dum jag känner mig, jag som precis bestämt mig för att springa LL och så har jag totalt missat denna givna förkortning 🙂

Tack för tipsen mattias, jag ska testa nästa gång jag stöter på en nerförsbacke!

Det luriga tycker jag är att om man inte bromsar så slår man i fötterna med sån himla kraft att det känns ända upp till öronen 🙁 . Kan man få en mjuk isättning utan att ta

Precis. Med "hälen fort bakåt" menade jag att man när man sätter i foten ska dra upp den fort (vilket man gör genom att dra foten bakåt), dels för att inte tappa fart men också för att minska påfrestningen på foten.

Så borde jag be om ursäkt för att det

Uppförslöpning. Det beror ganska mycket på backens lutning.

Oavsett lutning försöker jag sträcka på kroppen och titta uppåt.
Och så försöker jag att slappna av i överkroppen (utom möjligen magen).

Om det inte är alltför brant så försöker jag tänka på at

12