Quote from Guest on 26 August 2011, 08:26Hej forumrävar!
Igår filmade jag för första gången min löpning och jag har lagt upp videon som en youtubevideo. Nu önskar jag mig tips av dig som orkar och vill bidra.
Tyvärr är det för hög stegfrekvens, 186 steg per minut, jag borde ha sprungit en län
Hej forumrävar!
Igår filmade jag för första gången min löpning och jag har lagt upp videon som en youtubevideo. Nu önskar jag mig tips av dig som orkar och vill bidra.
Tyvärr är det för hög stegfrekvens, 186 steg per minut, jag borde ha sprungit en län
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 08:36Tjena!
Fin fotisättning och bra att du får upp hälen mot rumpan så att pendeln blir ekonomisk.
Det du kan tänka på är att du blir lite sittande i steget vid landning. Vilket gör att det går åt onödigt med energi för att du rör dig mycket vertikalt. Fö
Tjena!
Fin fotisättning och bra att du får upp hälen mot rumpan så att pendeln blir ekonomisk.
Det du kan tänka på är att du blir lite sittande i steget vid landning. Vilket gör att det går åt onödigt med energi för att du rör dig mycket vertikalt. Fö
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 08:55Jo höften får jag verkligen ta ett varv till på. Det är märkligt - känslan jag har är att höften nästan är "för långt" fram och uppe när jag springer - vilket absolut inte är fallet!
Jag håller med. Det är i höften jag förlorar höjd under löpningen. Jag
Jo höften får jag verkligen ta ett varv till på. Det är märkligt - känslan jag har är att höften nästan är "för långt" fram och uppe när jag springer - vilket absolut inte är fallet!
Jag håller med. Det är i höften jag förlorar höjd under löpningen. Jag
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 09:44"Det du kan tänka på är att du blir lite sittande i steget vid landning. Vilket gör att det går åt onödigt med energi för att du rör dig mycket vertikalt. Försök att komma upp i steget genom en mer sträckt höft och mindre vinklade knän.
Precis detsamma
"Det du kan tänka på är att du blir lite sittande i steget vid landning. Vilket gör att det går åt onödigt med energi för att du rör dig mycket vertikalt. Försök att komma upp i steget genom en mer sträckt höft och mindre vinklade knän.
Precis detsamma
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 10:31Jag är inte övertygad om att jag ska ha rakare knän, det finns säkert olika filosofi där. Jag inspireras just nu mest av Pose - där ett böjt knä vid nedslag är centralt - tanken är att hela benet får fungera som en fjäder som kan lagra energi inför avstam
Jag är inte övertygad om att jag ska ha rakare knän, det finns säkert olika filosofi där. Jag inspireras just nu mest av Pose - där ett böjt knä vid nedslag är centralt - tanken är att hela benet får fungera som en fjäder som kan lagra energi inför avstam
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 11:35Det går aldrig få en sträckt höft om du inte har rakt/rakare knä vid fotisättningen. Däremot går det att svikta något efter isättningen för att minska stöten.
Det går aldrig få en sträckt höft om du inte har rakt/rakare knä vid fotisättningen. Däremot går det att svikta något efter isättningen för att minska stöten.
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 11:37Kul med en video! Jag har faktiskt funderat på att göra något liknande men det har inte blivit av ännu. Min löpteknik är nog inte den bästa så vill inte bli utskrattad 😉
Mvh Amatören som inte har några konkreta tips 🙂
Kul med en video! Jag har faktiskt funderat på att göra något liknande men det har inte blivit av ännu. Min löpteknik är nog inte den bästa så vill inte bli utskrattad 😉
Mvh Amatören som inte har några konkreta tips 🙂
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 11:52Oskar: det har du ju såklart rätt i! Allt sitter ihop. Hmm. Jag får gå till ritbordet igen. Kanske om man lyckas flytta fotisättningen några centimeter bakåt?
Anders: filma! Dela sen med dig om du törs!
Oskar: det har du ju såklart rätt i! Allt sitter ihop. Hmm. Jag får gå till ritbordet igen. Kanske om man lyckas flytta fotisättningen några centimeter bakåt?
Anders: filma! Dela sen med dig om du törs!
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 11:57Strunta i fotisättningen, det blir oftast bara mer fel om man fokuserar på den. Försök istället på att få upp överkroppen så att det känns som om du ligger ovanpå steget istället för som nu när du ligger en bit bakom.
Strunta i fotisättningen, det blir oftast bara mer fel om man fokuserar på den. Försök istället på att få upp överkroppen så att det känns som om du ligger ovanpå steget istället för som nu när du ligger en bit bakom.
Quote from Funbeat user on 26 August 2011, 12:30Håller helt med Olle A. För det mesta är fotisättningen bara en produkt av allt annat ovanför - den styr inte utan följer sist. Tycker det ser ganska bra ut, att du är lite trött är kanske anledningen till att du "sitter" lite som andra redan sagt. Lite m
Håller helt med Olle A. För det mesta är fotisättningen bara en produkt av allt annat ovanför - den styr inte utan följer sist. Tycker det ser ganska bra ut, att du är lite trött är kanske anledningen till att du "sitter" lite som andra redan sagt. Lite m