Quote from Guest on 15 August 2010, 10:30Hej!
Om man ska springa en given lång sträcka (20 km typ) så fort som möjligt. Skall man sikta på konstant fart eller konstant puls eller något annat?
Hej!
Om man ska springa en given lång sträcka (20 km typ) så fort som möjligt. Skall man sikta på konstant fart eller konstant puls eller något annat?
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 10:40Är det tävling ställer jag in snitt tid/km på GPS:en och går lite hårdare än jag normalt klarar.
Är det tävling ställer jag in snitt tid/km på GPS:en och går lite hårdare än jag normalt klarar.
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 11:24Jämn fart
Jämn fart
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 11:52Är verkligen jämn fart det rätta?
Om man försöker hålla jämn fart i uppförsbackar riskerar man att dra på sig mjölksyra, vilket man får betala flera gånger om.
Och varför skall man vila i nedförsbackarna, är det inte bättre att släppa på lite mer fart?
Är verkligen jämn fart det rätta?
Om man försöker hålla jämn fart i uppförsbackar riskerar man att dra på sig mjölksyra, vilket man får betala flera gånger om.
Och varför skall man vila i nedförsbackarna, är det inte bättre att släppa på lite mer fart?
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 15:50Intressant fråga... Var uppe i samband med Coopers test på bana och då tyckte nog de flesta jämn fart... -Men om det är kuperat som Lars skriver...? -Eller om du tävlar mot din ärkerival om placering...?
Intressant fråga... Var uppe i samband med Coopers test på bana och då tyckte nog de flesta jämn fart... -Men om det är kuperat som Lars skriver...? -Eller om du tävlar mot din ärkerival om placering...?
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 16:01Jämn energiåtgång, vilket innebär jämn fart justerat för yttre faktorer såsom kupering, underlag och liknande. Detta innebär långsamt ökande puls på grund av pulsdrift.
Jämn energiåtgång, vilket innebär jämn fart justerat för yttre faktorer såsom kupering, underlag och liknande. Detta innebär långsamt ökande puls på grund av pulsdrift.
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 16:42Jämn fart.
Jämn fart.
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 17:00Brukar trycka på i uppförsbacke för att jag känner mig så stark där och bara försöka slappna av i nedförsbacke. Är det en lite längre nedförsbacke så känner jag mig nästan helt utvilad då. Det är inte så att jag slöar i nedförsbacke men jag trycker inte
Brukar trycka på i uppförsbacke för att jag känner mig så stark där och bara försöka slappna av i nedförsbacke. Är det en lite längre nedförsbacke så känner jag mig nästan helt utvilad då. Det är inte så att jag slöar i nedförsbacke men jag trycker inte
Quote from Funbeat user on 15 August 2010, 22:15Tack. Jag tänkte mest över loppet snarare än i backar men det är ju också intressant. I mina sämsta rundor så ryker båda, dvs pulsen åker upp och farten ner men det är nog inget bra tecken 😉
Tack. Jag tänkte mest över loppet snarare än i backar men det är ju också intressant. I mina sämsta rundor så ryker båda, dvs pulsen åker upp och farten ner men det är nog inget bra tecken 😉
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 06:33Kör själv efter pulsen, då den säjer mer om mig den dagen och banans påverkan.
Dock är det jobbigt att se folk som rusar iväg i början.Bara testa vilket som passar ditt pannben.
Kör själv efter pulsen, då den säjer mer om mig den dagen och banans påverkan.
Dock är det jobbigt att se folk som rusar iväg i början.
Bara testa vilket som passar ditt pannben.