Quote from Lars Mörrby on 13 April 2012, 13:08@Anders - hänger inte lägre profil fram ihop med större risk att hamna i diket / i trafiken vid sidvind om man har hög profil/disk fram?
@Anders - hänger inte lägre profil fram ihop med större risk att hamna i diket / i trafiken vid sidvind om man har hög profil/disk fram?
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 13:27Börje, i viss mån säkert så. Annars gissar jag själv lite på estetik o andra mjuka faktorer
Börje, i viss mån säkert så. Annars gissar jag själv lite på estetik o andra mjuka faktorer
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 14:27Helt rätt Börje, det är sittställningen som är mest avgörande för att få till lågt luftmostånd och då är rätt geometri ihop med tempobåge det som gör grejjen. Ramens luftmostånd i sig har väldigt liten betydelse i jämförelse.
Här är ett annat liknande t
Helt rätt Börje, det är sittställningen som är mest avgörande för att få till lågt luftmostånd och då är rätt geometri ihop med tempobåge det som gör grejjen. Ramens luftmostånd i sig har väldigt liten betydelse i jämförelse.
Här är ett annat liknande t
Quote from Lars Mörrby on 13 April 2012, 15:13Den som funderar kan ju sätta sig på cykeln (på trainern) hemma och låta någon kompis ta bilder på samma avstånd framifrån. Sedan kan ni skriva ut korten och jämföra hur stor yta ni ser när ni sitter upprätt, ligger i bågen etc. Lite förenklat är luftmots
Den som funderar kan ju sätta sig på cykeln (på trainern) hemma och låta någon kompis ta bilder på samma avstånd framifrån. Sedan kan ni skriva ut korten och jämföra hur stor yta ni ser när ni sitter upprätt, ligger i bågen etc. Lite förenklat är luftmots
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 15:14Kul läsning:-)
Kul läsning:-)
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 16:19Det är trots allt inte optimalt att ha för stor skillnad mellan styrhöjd och sadelhöjd. Lungorna ska också kunna arbeta.
Det är trots allt inte optimalt att ha för stor skillnad mellan styrhöjd och sadelhöjd. Lungorna ska också kunna arbeta.
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 17:24Ett roterande hjul med en massa ekrar skapar en hel del virvlar som kan bromsa en del, lite olika beroende på vind-vinkeln.
Intressant det där med hur stor påverkan kläderna har. Hur många av er har tempo-dräkter? Vad kännetecknar bra aero-kläder?
Ett roterande hjul med en massa ekrar skapar en hel del virvlar som kan bromsa en del, lite olika beroende på vind-vinkeln.
Intressant det där med hur stor påverkan kläderna har. Hur många av er har tempo-dräkter? Vad kännetecknar bra aero-kläder?
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 17:35Att man ser smal ut när man använder tempodräkt.
Att man ser smal ut när man använder tempodräkt.
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 18:06David, de är inte alla svarta ...
David, de är inte alla svarta ...
Quote from Funbeat user on 13 April 2012, 18:12De flesta tar inte på en tempodräkt om inte (kropps)formen är lämplig.
De flesta tar inte på en tempodräkt om inte (kropps)formen är lämplig.