Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTempocykel landsväg
You need to log in to create posts and topics.

När det kommer till tempocyklar, verkar grundkravet "carbonram" försvinna och man ser fler aluramar. Även i högre priser.

Åsikter om bra och dåligt här? Spelar det roll?
Cykeln ska ju inte användas till "särskilt" mycket.

EDIT: Jag menar alltså att til

Den ska vara så aerodynamisk som möjligt. Allt annat är underordnat!

Jag funderar på att köpa en tri-cykel inför nästa säsong. Vad ska man tänka på? Om bara ramen tillåter en optimal sittställning, vad mer bör man kolla upp? Hur fördelar man rimligen pengarna mellan hjul o resten av cykeln? När jag läst lite tester får jag

Om du primärt är ute efter att bli så aerodynamisk som möjligt så är det troligen mest effektivt att lägga pengarna på en session i vindtunnel.

http://www.pezcyclingnews.com/default.asp?pg=fullstory&id=5859

Genom t.ex. Joe Beer kan du boka en session i

Viktigast för aerodynamiken är din sittställning, vilket talar för Fredriks råd.
Viktigaste egenskapen hos prylarna är aerodynamiken och då ffa hjulens
Ramens viktigaste egenskap är att du skall hamna i rätt sittställning.

Vad gäller ramens egen aerodyna

hur långt kan man komma med en wattmätare för att justera in rätt sittställning?

Fredrik och Håkan,
På ert resonemang låter det som att material är fullständigt oviktigt, om billigare material ger avkastning på bättre aerodynamik. Min baktanke är om det är värt att trackla runt bland beg-annonser eller om jag kan köra samma prisläge p

Leif,
Det var en saklig och bra fråga som jag faktiskt funderat på under de sista tempoloppen. Kom gärna med diskussion!

Anders, att en del har diskhjul på tävlingar har väl mer att de känner för det. Ett par bra högprofilhjul räcker gott.

Det beror på vindförhållandena och hur klen piloten är.