Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTempocykel vid gruppcykling?
You need to log in to create posts and topics.

Tillåter din cykelklubb / det gäng du cyklar med att man cyklar tempocykel på gruppträningar?

Om inte. Varför?
(Om det skiljer mellan olika träningspass / upplägg får du gärna utveckla)

Jag har tidigare ansett att man alltid bör ha linjehoj vid grupp

Vår grundläggande regel är att det inte är tillåtet. Tempostyren har dels pinnarna som kan skada vid kollision, dels så kan man haka i med styret, med linjestyre så är det säkrare. Dessutom vet man inte om folk får för sig i ligga i tempoställning i klung

Att alltid ha nära till bromsarna tycker jag är det bästa argumentet mot tempocykel i klunga.

Jo, men om du sitter med händerna på bocken är det inte jättenära heller..

"Tempostyren har dels pinnarna som kan skada vid kollision"
Marginellt vassare än bakänden eller hoodsen på många bockstyren.

"dels så kan man haka i med styret"
Mitt tempostyre är smalare än styret på min linjehoj (Därmed inte sagt att det inte finns d

"Att alltid ha nära till bromsarna tycker jag är det bästa argumentet mot tempocykel i klunga. "
När jag medvetet tar handen från bromsen till växlingshandtaget på tempocykeln är jag mer bromsberedd / fokuserad än när jag sitter i vanlig bromsposition. Ju

Varken pinnar eller bågar är ok. För att folk&fä har annan balans, uppsikt och kontroll när de sitter i tempoställning. Förutom att de kan haka i andra cyklister med styret.

Sedan kan man ha den diskussionen med individerna på plats men det känns onödigt

"För att folk&fä har annan balans, uppsikt och kontroll när de sitter i tempoställning."
Och om man inte sitter i tempoställning / bara gör det längst fram?

"Förutom att de kan haka i andra cyklister med styret."
På Cyklecomponents är styren från "fem i

>Vissa fattar ändå inte argumenten.

jag cyklar då & då med tempohojen med min cykelklubb, är jag i klungan ligger jag inte i bågen utan håller händerna precis som alla andra nära bromsarna. att jag ibland måste släppa ena handen från bromsen för att växla är inte värre än för dom med äldre