Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTerrängskor/Trailskor
You need to log in to create posts and topics.

12

1. Är det någon skillnad eller är det bara olika namn?

2. Vad kan terräng/trailskor göra för mig? Jag har börjat springa lite mer på stigar med rötter och stenar och det enda problemet som jag ser det är risken att ramla. Jag har ramlat två gånger utan a

Tillägg: Vill också gärna undvika att trampa snett och stuka mig.

Kul!
Olika namn på samma sak.

Dom ligger ofta lite närmare backen. Eventuellt lägre drop, men huvudsaken är nog att det är mindre "platå" över dom. Sen kanske också lite annan utformning i ytterkanten så att du får mindre av en tvär kant mot backen - me

Tack för ditt svar. 🙂

Mm, jag snubblade med största säkerhet för att det var mot slutet av passet och jag var trött och inte lyfte på fötterna – och mot sånt kan väl ingen sko i världen hjälpa gissar jag.

Jag tror definitivt på sko-psykologi! För vanl

Jag har ingen erfarenhet av de skor du nämner, men om du inte ser ett problem med vassa stenar, så rekommenderar jag en utan rockplate. Mer känsla, följsammare, och potential till bättre dämning (som iof jag tycker är mindre viktigt i skogen).

En av mina

Har precis köpt och hunnit testa Salomon speed cross. De har mycket bättre fäste på hala, blöta stenar och rötter än mina vanliga joggingskor Nike.

Att det blev just Salomon-skorna var att de var skönast av de jag provade i butiken. Ingen mer vetenskapl

1. När det gäller terräng och trail så kan man se det som samma sak men rent definitionsmässigt så tror jag att skillnaden är den att terränglöpning i Sverige är mest på stora fina skogsstigar och ute i europa så är det gräs och gruslöpning (crosscountry)

Terräng och orienteringsskor känner jag till. Men trailskor vet jag faktiskt inte exakt vad det är. Nytt och hippt namn på terrängskor kanske?

Förr i tiden använde jag ett par gamla vanliga skor för stig och skogslöpning men numera använder jag terrängsk

Ingmari,
Du har fått fina svar ovan, men som svar på fråga 2 kan jag tillägga, till övrigas kommentarer, att det blir mycket roligare! Inte en aspekt att förakta!
En annan aspekt är att terräng/trail/orienteringsskor är lite mer hållbara och ofta mer geno

Tänk dock på att ett par skor som är gjorda för terräng (=orientering) inte alltid är bra på stigar.

Jag har ett par Icebug Spirit2 olx, underbara metalldubbade orienteringsskor som dock blir riktigt tråkiga så fort man kommer ut på en grusstig. Oftast n

12