Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Uppladdningsbart kan förstås vara bekvämt men är precis vad man inte vill ha som ultralöpare. När batterierna sviktar mitt i natten gör de det på ett ställe där varken möjlighet eller tid finns för att ladda. Då är det mycket bättre att ha med en omgång n

Kör som någon annan här också Led Lenser H7, den funkar kanon till att springa med i skog och mark på vintern då snön reflekterar mycket av ljuset, obanat med H7 innan snön har landat är lite spännande då ojämnheter i marken kan vara svår att urskilja!

K

Jag köpte den här
http://www.xxl.se/vildmarksliv/fick-och-pannlampor/mj-886h-headlamp-1000lm-1083479
som bygger på den tidigare cykellampan 808 men är dedikerad löparlampa, kommer med headband osv
Lyser som attan! Jag har blivit förbjuden att tända den in

Om man väljer att använda cykellampor eller orienteringslampor så bör man tänka på vad man har för huvudställning. Om man använder sig av en som är anpassad för löpning så tycker jag inte det är några problem med att den rör sig på huvudet.

När det gälle

@Jan, kör du hal effekt som spöar allt i samma viktklass får du flera timmar ljus. Ingen lampa är magisk. Samma styrka som Silva runner klarar XERA 4:30 och DUO 6:45, går man "ned till" Petzl Naos ljus blir tiden 9 timmar för XERA och 11 timmar för DUO..

@Jens: Hur bra lyset än är så är lampan ointressant om batterierna inte håller måttet. Som ultralöpare så måste lyset klara en hel natts löpning med marginal, och även på vinterhalvåret. 11 timmar är då alldeles för lite. Och som Mikael säger så ger man s

Svar på en av mina frågor: Enligt följande datablad verkar AA-batterier kunna räcka 2.2 gånger längre än AAA-batterier. Det gör tanken på att modifiera batteripaket till min Led Lenser H7 klart intressant.

AA: www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheet

Jan, jag har ingen erfarenhet av ultralöpning så ny kanske jag är ute och cyklar.
Som fd. orienterare så är lösningar med dubbla batteripack (så var det förr få halogenlampans tid) inget konstigt. För att få tillräcklig batteritid så var det vanligt att p

Har en kompis som är duktig orienterare, han säljer lampor som jag vet att de som använder är mycket nöjda med. Har dock inte testat själv men kolla på http://karltiselius.com/headlamps.html

@Jan, jag håller inte alls med vad du säger. I dessa batteripack sitter kvalitetsbatterier från Samsung. Lampan har tre lägen som går att programmera. Antag att du vill använda lampan på en Ultra. Då kan du programmera lägena till 20%, 30% och 40%. Ett tr