Quote from Guest on 22 March 2011, 14:02Nu när jag nu tar mig i kragen och börjar träna igen så har jag en väldigt enkel fråga.
Jag hade tänkt att jag varje månad skulle ta en testrunda för att se om och hur min kondition utvecklas.
Finns det några riktlinjer för hur en testrunda ska vara utf
Nu när jag nu tar mig i kragen och börjar träna igen så har jag en väldigt enkel fråga.
Jag hade tänkt att jag varje månad skulle ta en testrunda för att se om och hur min kondition utvecklas.
Finns det några riktlinjer för hur en testrunda ska vara utf
Quote from Funbeat user on 22 March 2011, 14:12Vad sägs om Coopers test? Ganska lätt att göra lika varje gång och ger väl en ganska bra bild av hur du utvecklas?
http://iform.se/testa-dig-sjalv/test-traning/test-coopertest
Vad sägs om Coopers test? Ganska lätt att göra lika varje gång och ger väl en ganska bra bild av hur du utvecklas?
http://iform.se/testa-dig-sjalv/test-traning/test-coopertest
Quote from Funbeat user on 22 March 2011, 14:54Välkommen tillbaka Christian!
Spring en speciell runda första månaden och ta tiden på den, nästa månad springer du samma sträcka och sen jämnför du tiderna....det säger iof bara hur mycket snabbare du har blivit, för mig är kondition mer än snabbhet, tex
Välkommen tillbaka Christian!
Spring en speciell runda första månaden och ta tiden på den, nästa månad springer du samma sträcka och sen jämnför du tiderna....det säger iof bara hur mycket snabbare du har blivit, för mig är kondition mer än snabbhet, tex
Quote from Funbeat user on 22 March 2011, 21:35Hej! Håller med föregående talare förutsatt att du har en pulsklocka. Jag har gått över från att maxa en runda varje gång till att springa en bestämd runda med en bestämd puls och sedan kolla tiden. Ta tex. 6km och en puls på 80% så ser du hur du förbättr
Hej! Håller med föregående talare förutsatt att du har en pulsklocka. Jag har gått över från att maxa en runda varje gång till att springa en bestämd runda med en bestämd puls och sedan kolla tiden. Ta tex. 6km och en puls på 80% så ser du hur du förbättr
Quote from Christer Berg on 25 March 2011, 20:38Hoppsan. Var rätt bra många meter man ska kunna skubba på 12 minuter för att vara medelkondis..
Hmm.. Är bara att sätta ena foten framför den andra så blir resultatet vad det blir.
Hoppsan. Var rätt bra många meter man ska kunna skubba på 12 minuter för att vara medelkondis..
Hmm.. Är bara att sätta ena foten framför den andra så blir resultatet vad det blir.
Quote from Funbeat user on 25 March 2011, 20:52Är det någon kör Harvards step test?
finns beskriven sist här
http://solnaok.files.wordpress.com/2009/12/springtips.pdf
Är det någon kör Harvards step test?
finns beskriven sist här
http://solnaok.files.wordpress.com/2009/12/springtips.pdf
Quote from Funbeat user on 26 March 2011, 13:35@Christian.
Japp bara att hitta en hyffsat platt bana/stig/väg att springa på och använda GPS eller mäta upp på annat vis hur långt du hann på 12min :)!
Provade i november att köra detta, på ett halvpissigt skoterspår hann jag 2970-2980meter på 12min.
@Christian.
Japp bara att hitta en hyffsat platt bana/stig/väg att springa på och använda GPS eller mäta upp på annat vis hur långt du hann på 12min :)!
Provade i november att köra detta, på ett halvpissigt skoterspår hann jag 2970-2980meter på 12min.
Quote from Christer Berg on 26 March 2011, 13:48Bor precis bredvid ett industriområde som är platt som en pannkaka och inga trafikhinder, en oval mer eller mindre på 1,6 km att bara mata runt.
Torde vara perfekt för det här syftet. Sträckan och tid lämnar jag åt pulsklocka med podd.
Bor precis bredvid ett industriområde som är platt som en pannkaka och inga trafikhinder, en oval mer eller mindre på 1,6 km att bara mata runt.
Torde vara perfekt för det här syftet. Sträckan och tid lämnar jag åt pulsklocka med podd.
Quote from Funbeat user on 26 March 2011, 14:39Vad är syftet med "testrundan"?
Om jag bara var "motionär" skulle jag inte bry mig om vare sig testrundor eller testvärden.
Det andra alternativet, "tävlande", innebär att de resurser man lägger ner (i form av tid, pengar och relationer) ska få bra utde
Vad är syftet med "testrundan"?
Om jag bara var "motionär" skulle jag inte bry mig om vare sig testrundor eller testvärden.
Det andra alternativet, "tävlande", innebär att de resurser man lägger ner (i form av tid, pengar och relationer) ska få bra utde
Quote from Christer Berg on 26 March 2011, 14:43Syftet är att som motionär få något sorts mätbart värde på hur min kondition utvecklas och förbättras.
Så om något är jag en motionär med tävlingsinstinkt som sprutar genom öronen.
Att jag använder pulsklockan har inget med pulskurvor att göra utan tidt
Syftet är att som motionär få något sorts mätbart värde på hur min kondition utvecklas och förbättras.
Så om något är jag en motionär med tävlingsinstinkt som sprutar genom öronen.
Att jag använder pulsklockan har inget med pulskurvor att göra utan tidt