Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtid/km
You need to log in to create posts and topics.

12

Som jag har förstått det, och rätta mig gärna om jag har fel, så ska man springa långsammare på sina längre pass än vad man planerar att göra på tävling. Varför? Hur mycket långsammare per km?

När jag springer känns det i princip varje gång som det inte

Om man springer i tävlingsfart på sina långpass så sliter det väldigt hårt på kroppen. Då tål man inte sådana pass så ofta. Långpass i långsamt tempo utvecklar kroppen, även om de går långsamt. Man förbättrar energiförsörjningen, man stärker leder, förbät

Denna sidan hjälper dig att hitta tiderna för träning
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm

Jag köper inte resonemanget för långsamma löpare. Säg att du har en måltid på 5h på maran, då menar jag att man inte kan gå ut o träna långsammare än detta, det blir ju larvigt. Dock skall, när man springer fler dagar i rad måste vissa pass vara i prat-fa

Långpass SKA man hålla ett lägre tempo på än vanliga distanspass.

japp, men de Kalle menar antar jag tar maran som ännu ett långpass - dvs inte en tävling i den bemärkelsen att man försöker maxa farten.

Det beror på vad du har för hastighet på de pass du kallar "vanliga distanspass".

Det sägs väl att man ska hålla "snacke tempo" på långpassen.(men när man tävlar så är det ju allt annat än snacketempo).

All andrealin och uppladdning/formtoppning på tävling gör ju att man springer snabbare än man tror det är möjligt på sina pass.
Vill

>Träning är Träning o Tävling är Tävling.

Blanda inte ihop de begreppen.

"Jag köper inte resonemanget för långsamma löpare. Säg att du har en måltid på 5h på maran, då menar jag att man inte kan gå ut o träna långsammare än detta, det blir ju larvigt"

Känns riktigt idiotiskt skrivet faktiskt. En som springer maran på 5h tar a

12