Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag både lyssnade på Noakes igår och sprang och diskuterade med honom idag. Jag ska blogga lite om det inom kort. Han planerar däremot att inom kort ge ut en bok som handlar specifikt om det där med dryck. Den kommer säkert att gå till angrepp mot forskar

Men CGT säger väl att det finns ett skyddssystem i kroppen för att se till att hjärtmuskeln är det sista organet som blir utan syre och näring. Det tycker inte jag är i motsatsförhållande till flyktinstinkt. Utan en fungerande hjärtmuskel hjälper det inte

Vad brukar man i Sverige lära ut som förklaringsmodell?

Jag är inte säker på att jag håller med om att http://www.sportsci.org/2009/wghgov.htm var ett lysande exempel på vetenskaplig text. Den innehåller en hel del retorik och logiska resonemang, samt några hänvisningar till studier som verkar ge stöd för för

I de "vetenskapliga" artiklar jag skummat igenom om idrottsmedicin oavsett vad de förmedlar är det empiriska underlaget påfallande uselt. Ofta tittar man på en handfull personer. Det är iofs logiskt eftersom man ofta arbetar med elitidrottare och man inte

Bra Lars och Fredrik. Ungefär de kommentarerna och tankarna som jag ville stressa fram. Trevligt att det lyckades.

Tanken med att posta Hopkins text var att komplettera vad som Noakes själv säkerligen var bra på att förmedla under sitt eget föredrag.

Just det här med tunt underlag för artiklar kring idrottsmedicin berörde Tim Noakes. Han pekade på att några mångåriga "sanningar" baseras på djurförsök understödda av studier på bara en handfull elitlöpare. Han sa samtidigt att hans egna studier också ha

Jag är inte inläst på teorin om central governor, och eftersom jag sitter på jobbet är det knappast rätt tillfälle att rätta till den bristen 😉 men utifrån vad jag lägger ihop av era inlägg (särskilt Fridas med citatet) så har jag en lekmannainvändning:

Jag har inte hört att uthålligheten skulle ha något med flyktmöjligheten att göra. Dagens primater har visserligen naturliga fiender, men ett lejon skulle nog alltid föredra ett dummare och mindre aggressivt djur. Det borde väl varit likadant för människa

Jo. nog hajade man till vid påståendet "drick först när du känner dig törstig". Skulle jag ha följt det rådet hade jag varit död vid det här laget. Under mina två löpningar tvärsöver USA drack jag ofta över tio liter vatten/sportdryck under en hel dags lö