Quote from Guest on 21 April 2007, 15:21Jag är en total nybörjare på löpning och har alldeldes nyligen börjat ta mig runt 5 km. Tidigare har jag bara tränat pass på gym och liknande och alltså aldrig joggat. Därför jag ingen aning om vad en "bra" tid på 5 km är för mig? (tar mig runt på en halv
Jag är en total nybörjare på löpning och har alldeldes nyligen börjat ta mig runt 5 km. Tidigare har jag bara tränat pass på gym och liknande och alltså aldrig joggat. Därför jag ingen aning om vad en "bra" tid på 5 km är för mig? (tar mig runt på en halv
Quote from Funbeat user on 21 April 2007, 15:31Jag vill också ha lite nybörjartips. Råd om vad men bör tänka på för att undvika skador, och att förbättra sina resultat.
Just nu har jag som ambition att springa två gånger i veckan, och att orka springa hela vägen runt runt 2,5 km spåret (nu promenerar
Jag vill också ha lite nybörjartips. Råd om vad men bör tänka på för att undvika skador, och att förbättra sina resultat.
Just nu har jag som ambition att springa två gånger i veckan, och att orka springa hela vägen runt runt 2,5 km spåret (nu promenerar
Quote from Frank Silier on 21 April 2007, 15:55Gå in på www.marathon.se, där står det mycket om löpning på olika nivåer. Lycka till!
Gå in på http://www.marathon.se, där står det mycket om löpning på olika nivåer. Lycka till!
Quote from Camilla Höög on 21 April 2007, 16:4630 minuter på 5 km är bra för en nybörjare. Jag springer en del och brukar köra 5km på 20-25 minuter när jag tränar. Vilket mål du ska sätta upp till efter sommaren beror på vad du har för ambitioner. I motionssyfte så är 25-30 minuter på den sträckan lag
30 minuter på 5 km är bra för en nybörjare. Jag springer en del och brukar köra 5km på 20-25 minuter när jag tränar. Vilket mål du ska sätta upp till efter sommaren beror på vad du har för ambitioner. I motionssyfte så är 25-30 minuter på den sträckan lag
Quote from Funbeat user on 21 April 2007, 17:01Anders: Jag siktar egentligen inte på någon direkt tävling (än så länge -man vet ju aldrig). Men min ambition är att hela tiden förbättra mig, både i snabbhet och längd. Skulle 20 minuter på (5 km)vara en tid jag kan nå vid slutet av sommaren eller är det
Anders: Jag siktar egentligen inte på någon direkt tävling (än så länge -man vet ju aldrig). Men min ambition är att hela tiden förbättra mig, både i snabbhet och längd. Skulle 20 minuter på (5 km)vara en tid jag kan nå vid slutet av sommaren eller är det
Quote from Urban Nilsson on 21 April 2007, 17:10Jag brukar ge mina vänner som börjar med löpning (efter en del inverkan från mig 😉 ) att när man nått dit du är ska man dela upp träningen i tre pass med olika moment:
Pass 1: 15 minuter uppvärmning och sedan 3-minuters-intervaller. (man springer lite s
Jag brukar ge mina vänner som börjar med löpning (efter en del inverkan från mig 😉 ) att när man nått dit du är ska man dela upp träningen i tre pass med olika moment:
Pass 1: 15 minuter uppvärmning och sedan 3-minuters-intervaller. (man springer lite s
Quote from Therese Woodhill on 21 April 2007, 19:11Anna, variation.
Tar du ut dig max en gång tar du det lungt nästa. Andra veckan kör du två max pass. Man blir bra på det man tränar.
Anna, variation.
Tar du ut dig max en gång tar du det lungt nästa. Andra veckan kör du två max pass. Man blir bra på det man tränar.
Quote from Urban Nilsson on 21 April 2007, 19:27Man ska nästan aldrig ta ut sig max förrän man närmar sig motionselit/elit. Finns ingen anledning. Farten man kör på intervaller ska vara något över det man har som vanligt tempo.
Öka långsamt. Mottot i löpning.
Man ska nästan aldrig ta ut sig max förrän man närmar sig motionselit/elit. Finns ingen anledning. Farten man kör på intervaller ska vara något över det man har som vanligt tempo.
Öka långsamt. Mottot i löpning.
Quote from Therese Woodhill on 21 April 2007, 19:43Daniel:
När jag börja jogga tog jag ut mig max på 1 km.....det var vad jag orkade jag kunde inte ett steg längre. = tog ut mig MAX.
Nästa gång jag sprang lunka jag mest fram för jag kom ihåg hur jobbigt det var förra gången. men sen nästa gång tog jag ut
Daniel:
När jag börja jogga tog jag ut mig max på 1 km.....det var vad jag orkade jag kunde inte ett steg längre. = tog ut mig MAX.
Nästa gång jag sprang lunka jag mest fram för jag kom ihåg hur jobbigt det var förra gången. men sen nästa gång tog jag ut
Quote from Urban Nilsson on 21 April 2007, 20:00Många är de med ambitiösa planer i början av löparkarriären. Några klarar det, de allra flesta inte. Jag, och många med mycket mer erfarenhet än jag, ser hur de/vi med mjukare starter oftare fortsätter med löpningen och gör det till en vana. De allt för h
Många är de med ambitiösa planer i början av löparkarriären. Några klarar det, de allra flesta inte. Jag, och många med mycket mer erfarenhet än jag, ser hur de/vi med mjukare starter oftare fortsätter med löpningen och gör det till en vana. De allt för h