Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTips för att löpa med astma
You need to log in to create posts and topics.

12

Som rubriken säger: Vill ha lite tips hur ni tacklar löpningen och astman?

Oftast påverkar astman min löpning, det kan vara dagar med fuktig eller kvav luft som får en att bli anfådd utan att knappt hinna med uppvärmningen.

Hur tacklar ni lättast diver

Kan vara långsökt men kan vara värt att prova:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=astma

http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk

Är det kallt eller riktigt skruttigt väder (för astmatiker) ute tar jag bricanyl en stund innan jag ger mig ut för att bredda luftvägarna så mycket det går. De gånger jag känner något ute brukar det gå över när jag blir "varm i lungorna". Om du ofta känne

Jag har haft astmaproblem i 40 år. Sedan Bricanyl kom så är det lättare att träna. Om du bara har problem när du tränar så kanske du inte behöver någon mer medicin men ta gärna en kontakt med din läkare om att lägga till Pulmicort för mer långtidsverkande

Roger.
Träning.
Är ju deltagare och arrangör av ultralopp.
Det finns några med astma och de håller med - spring/lufsa/gå.

Emelie,

Att konditionsträna är det bästa du kan göra för din astma! Tror alla fall jag! Jag tror att du ska träna på en nivå/på ett sätt som gör att du kan träna utan att aktivera din astma. Det inkluderar självklart att du medicinerar om du behöver det!

Min fru har astma och hennes medicin, vilket består av en disc med vad jag antar är Bricanyl, gör henne snurrig. Nån annan som känner igen det? Går ju inte att ge sig ut och springa när det snurrar.

Mitt tips är: Värm upp ordentligt!
Om jag springer för fort i början straffar det sig i princip alltid.
Det som funkar bäst för mig är riktigt långsam jogg i ca 1,5 km, därefter långsamt ökande tempo för att vara uppe i normal fart efter totalt ca 2,5 k

Här om veckan var jag ute å sprang och då var alla förhållandena perfekta och efter 2 km var jag inte ens trött, vilket förvånade mig otroligt mycket 🙂 I stort sett alla andra gånger blir jag trött (andas jättetungt) redan efter några hundra meter.

Ta

Springa i regn har jag inte testat, men klarar inte av att kanppt cykla efter att det har regnat så tror inte att springa i regn heller.

Ska testa att värma upp ordentligt, att förbereda kroppen på fysisk aktivitet lär vara extra viktigt när man har astm

12