Quote from Guest on 20 April 2009, 08:54Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan dela med sig av tips på backträning. Övningar, tekniker mm...
Jag är extra intresserad av hur jag kan få min nedförslöpning att bli mer effektiv. Idag blir det lätt att jag bromsar och landar tungt så att
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan dela med sig av tips på backträning. Övningar, tekniker mm...
Jag är extra intresserad av hur jag kan få min nedförslöpning att bli mer effektiv. Idag blir det lätt att jag bromsar och landar tungt så att
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 09:04Spring mer i backe så löser det sig med erfarenhet...
...fast allvarligt talat så lurar jag på om du kanske springer i en för brant backe?
Mina 10 första backpass hade jag samma problem egentligen men sedan lättade det. Jag antar att jag tar rätt korta
Spring mer i backe så löser det sig med erfarenhet...
...fast allvarligt talat så lurar jag på om du kanske springer i en för brant backe?
Mina 10 första backpass hade jag samma problem egentligen men sedan lättade det. Jag antar att jag tar rätt korta
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 09:51Korta, nästan trippande, steg både uppför och nedför är mitt tips.
Korta, nästan trippande, steg både uppför och nedför är mitt tips.
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 10:11När det gäller utförslöpning är det lutningen och modet som styr. De flesta lutar sig "bakåt" för att bromsa, emedan det rätta är att bara luta sig framåt och låta benen rulla på. Om det känns läskigt är lutningen för stor.
När det gäller uppför är det r
När det gäller utförslöpning är det lutningen och modet som styr. De flesta lutar sig "bakåt" för att bromsa, emedan det rätta är att bara luta sig framåt och låta benen rulla på. Om det känns läskigt är lutningen för stor.
När det gäller uppför är det r
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 10:23Har också väldigt svårt för nedför - jag har hört att man ska luta sig bakåt? Om man lutar framåt så blir det väldigt mycket älgduns över det hela... fast det är jobbigare att luta bakåt förstås. Hm.
Har också väldigt svårt för nedför - jag har hört att man ska luta sig bakåt? Om man lutar framåt så blir det väldigt mycket älgduns över det hela... fast det är jobbigare att luta bakåt förstås. Hm.
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 10:45Precis som andra säger här ovan, trippande steg och hög kadens både uppför och nerför. Såklart blir det längre steg nerför men ni fattar...
Det viktiga nerför är att man inte faller in i dom dom där älgastegen där man landar hårt på hälen och gör feta bro
Precis som andra säger här ovan, trippande steg och hög kadens både uppför och nerför. Såklart blir det längre steg nerför men ni fattar...
Det viktiga nerför är att man inte faller in i dom dom där älgastegen där man landar hårt på hälen och gör feta bro
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 12:57Om att träna nerförslöpning:
Jag har nyligen börjat med detta och lägger in några såna moment i varje morgonpass. Springer oerhört sakta men med tokhög kadens. Koncentrerar mig på att inte bromsa; bara lyfta benen och låta gravitationen föra mig framåt.
Om att träna nerförslöpning:
Jag har nyligen börjat med detta och lägger in några såna moment i varje morgonpass. Springer oerhört sakta men med tokhög kadens. Koncentrerar mig på att inte bromsa; bara lyfta benen och låta gravitationen föra mig framåt.
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 13:00Optimalt är att inte lämna märken i gruset när man springer nerför
Optimalt är att inte lämna märken i gruset när man springer nerför
Quote from Funbeat user on 27 April 2009, 15:28Intressant, har testat nya tekniker i nerförslöpp och det tar tid att sätta sig. Men att dra in hakan och krumma lite med ryggen och våga släppa på har gjort att min fart nerför har ökat avsevärt.
Trots detta ökar pulsen lite väl mkt just nu, men med mer
Intressant, har testat nya tekniker i nerförslöpp och det tar tid att sätta sig. Men att dra in hakan och krumma lite med ryggen och våga släppa på har gjort att min fart nerför har ökat avsevärt.
Trots detta ökar pulsen lite väl mkt just nu, men med mer
Quote from Funbeat user on 27 April 2009, 15:35Kadens är lika med frekvens, alltså hur ofta du sätter ner fötterna.
Kadens är lika med frekvens, alltså hur ofta du sätter ner fötterna.