Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

På tisdagar brukar jag springa på löpband efter styrketräningen. Hinner med ett pass på 45-60 minuter. Har kört en del tröskelstegeintervall 2x2000, 2x1000, 2x800 + 1 x 400 eller 6-8 x 1000 meter med olika lång vila emellan och senast nu i förra veckan 4

Såsom varande backlöpareN bör du väl rimligen behärska backe på band till fulländning, men eftersom jag redan tipsat om mitt favvobandbackpass en gång idag kan det ju alltid repeteras:

Värm upp med fem minuter på 1% motlut. Kör sedan fem minuter vardera

Jag brukar köra stegar ibland. Topphastigheten utgår jag från 5k fart. Då blir min stege, 1km i varje hastighet: 12,13,14,15,16,17,16,15,14,13,12 km/h. Bara göra om till något som passar dig. Alternativt en halv stege upp till toppfart med 2-3k lugn upp o

10 min uppvärmning, sedan 10x2 min i 12km-fart med 1 min joggvila, 5 min nerjogg.

Jag kör ofta 40 + 5 min på löpband. Jag startar långsamt och ökar tempot efter hand. Utgångsfarten kan vara runt 5.30 och sedan jobbar jag mig gradvis upp till 4 min fart. Jag avslutar med 5 mins nedjoggning i 6 mins fart elelr långsammare.

Jag gillar också stegen med 1k i taget och en minuts vila mellan. Då kan man låta uppvärmningen bli en del av stegen och sen bara skruva upp lite för varje km. En del löpband har ju en pausfunktion som tillåter stop i 60 sek - vilket ger en naturligt maxi

Kör Roberts backpass Mikael, det är skitkul! 😀

Tack alla för tips och ideér. Ni är bäst (t+)

Ska testa back passet!

Lite mer avancerade löpband (finns bl.a. på F&S i Vellinge) har färdiga program för "alpine pass". Man ställer in tid, maxhastighet och maxlutning och sedan fixar bandet allt själv! Som ganska långsam löpare ställer jag in tid = 45 minuter, maxhastighet =

12