Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! jag får väldigt ont i fötterna när jag springer med vanliga orienteringsskor. Alltså under fötterna, på själva trampdynorna. Efter loppet kan ja knappt gå och ja brukar inte kunna gå normalt igen fören nästa dag.

När jag springer med vanliga löpars

Du kanske kunde prova med lite tjockare inlägg i något av de paren du har och se om det hjälper. Sportaffärerna har en hel del olika inlägg man kan köpa och prova.

Min ena son är plattfotad och får väldigt ont under fötterna när han går, står, springer m

En pelott kan också göra underverk.

Fel sorters strumpor kan vara boven när det gäller blåsorna, även om de är svåra att slippa. Tajta och åtsittande strumpor är lika viktigt som tajta skor. Själv kör jag med Inov8 X-Talon 212 och tycker de är hur bra som helst.

Orienteringsskor är ju inte direkt det mest fotriktiga o bekväma man kan ha på fötterna. Tidigare sprang jag också med Integrator-skor innan jag böt till Twister-modellen som visade sig passa foten bättre = bättre känsla i löpningen! Inlägg är kanon att h

Knyta hårdare kanske? För stora skor?

Frågan är om du har för smala skor så att du klämmer åt foten. Skon ska sitta stadigt, men foten måste få lov att breda ut sig i sin normala bredd.

Alternativt att du landar för hårt med foten. En hög stegfrekvens är viktig, minst lika viktig som valet a

"Gummidobb är betydligt mer skonsamt mot kroppen."

Jag trodde att diskussionen handlade om löpning i skogsterräng?
Hur kan infällda metalldubbar märkes i det väldigt mjuka underlag som skogen erbjuder? Den enda gången jag har märkt mina metalldubbar är n

Skogen består inte enbart av mossa. Du är välkommen att springa orientering på Gotland, där kommer du att finna att den mesta delen av orienteringen sker på kalkstenshäll, vilket är stummare än asfalt.

Även fastlandet innehåller annan terräng än mossa, s

jag tackar och bockar för alla svar 🙂

12