Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTips på intervallöpning?
You need to log in to create posts and topics.

Jag äg grön inför löpning å Göteborgsvarvet men har lyckats få en plats. Ska intervallträna nu först av råd från PT med expolsiv benträning för att sedan om någon vecka gå på långlöp och minska benstyrkan. Ja iallafall så vill jag ha tips på ett bra inter

2 min-intervaller är redan ganska kort om du tränar inför halvmaran. Jag skulle istället köra längre intervaller på 5-10 minuter.

Men om ditt mål bara är att ta dig runt så är nog långpass det absolut bästa för dig för att få uthålligheten.

Hejsan Frida!

Jag ställde en näst intill identisk fråga i fredags. Även jag kör 2 min intervaller på löpband. Jag kör dock 8 st och vilan sker i lugn gång och nästa intervall körs igång då jag sjunkit till 130 bpm i puls från de ca 175 bpm jag har när ja

om man springer under 3 minuter vad tränar man inte syreupptagning då?

"Fysiologer brukar skilja mellan korta och långa intervaller.
Korta intervaller har arbetsperioder på 10-120 sekunder. Vilan brukar vara 5-60 sekunder. Vid korta intervaller är perioderna av arbete för korta för att syreupptagningen ska hinna upp på maxim

Om ditt mål är att ta dig runt springande men utan tidskrav skulle jag nog rekommendera att släppa intervallpassen helt och köra två löppass per vecka ute istället. Det ena som du springer nu ungefär, det andra en liten aning längre. Det längre passet öka

Håller fullständigt med Robert. När det kommer till intervallträning så rekommenderas ofta (inte alltid) att man har sprungit nåt år eller mer. Anledningen är att intervaller ställer höga krav på fysiken och risken för skador ökar markant. Man bör ha spru

Man är olika...

Jag gillar inte alls fartlek då det känns osystematiskt och flummigt. Jag behöver/vill ha struktur och ordning för att kunna motivera mig. Eller om jag vill få till ett tempopass men inte just köra intervaller blir det vanlig snabbdistan

Markus... Helt rätt, det är helt enkelt kul att springa fort 😀

Hur ofta ligger man hemma i sängen och drömmer om att springa långsamt?

Vill du bara träna 2 ggr vecka tycker jag gott att du kan unna dig ett snabbt och kort pass och en långt och långsamt

I senaste numret av Runners world är ju en artikel om just intervallträning (korta intervaller) och så här står det bland annat (OBS! Saxat hej vilt, det var en betydligt längre text):

"Långlöparens grundträning består till övervägande del av sk mängdträ