Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTips på intervallöpning?
You need to log in to create posts and topics.

Man kan ju köra fartlek mer systematiskt och oflummigt också. Jag brukar köra på klocka typ 3 min snabbt, 1 långsamt, 2 min snabbt, 1 långsamt, 1 min snabbt, 1 långsamt och sen börja om. Det passar bra för mig!

Det låter som intervaller och inte fartlek i mina öron..... 🙂

Fartlek för mig är när jag kör oplanerade fartökningar/fartminskningar utan att bry mig om klockan. Jag kör ibland intervaller med blandade distanser/tempo under ett och samma pass för att f

Det kanske det är 😀 Jag har nog alltid tänkt på intervaller som fram och tillbaka på en och samma sträcka men det finns ju ingenting som säger att det behöver vara så! Spelar ju ingen roll vad man kallar det bara man hittar nåt som man tycker är kul.

Många tycker nog att alla intervaller i ett och samma pass måste vara samma sträcka och samma fart. Jag har aldrig förstått varför.... 🙂

Argument som "man brukar göra så" biter osedvanligt dåligt på just mej. 😀

om man ska träna intervaller under en tävlingssäsong med varierande distanser, är det bättre att träna långa än korta intervaller då ?

Det beror nog på vilka distanser man ska tävla i och vad man behöver bli bra på!

Fia-Lotta:
Jag vet inte men jag har alltid fattad det som att man bör köra intervaller på platten alltså inte uppför ibland nedför ibland osv. Det finns inte så mycket motionsspår på platten här hos mig så hittar man ett ställe brukar det bli till att hål

Varför då? 🙂 På platten alltså. Intervall för mig är när löppasset är sas sönderstyckat i kortare eller längre fartökningar med vila emellan dessa (ståendes, gåendes eller lugnjoggandes). Om det sedan är långa, korta, blandade, uppför, nerför etc etc ha

Jag gör samma uppdelning som Fia-Lotta. Kör jag fartlek sticker jag till en nån av Malmös eller Lunds överväxta sopptippar, t ex St Hans. Där kan man leka runt i all evighet och springa hit och dit, upp och ner. Ett annat bra ställe är sanddynerna nere vi

Jag tror att uppfattningen att intervaller måste köras enligt en förbestämd "kadaverdisciplin" kan få många att avstå från den träningsformen. Himla synd för det är både nyttigt och faktiskt även kuligt om man tillåter sig att improvisera och ändra även m