Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTjong i framväxeln
You need to log in to create posts and topics.

Satt och trampade på trainern nu ikväll när det tjongade till i framväxeln och nu går det inte att växla upp på framväxeln, växelföraren rör sig men den låser inte fast. Jag har spänt vajern max vad jag kan med tång och sedan justerat uppe på styret.
Jämn

Vad är det för växelreglage? Klassiskt downtube, sti, ergopower eller någon typ av flatbarreglage?

Det är shimano tiagra.

Shimanos växelreglage ska inte vara demonterbara även om jag vet en cykelmek som lyckats med det konststycket (se nedan). Shimano säljer inte reservdelar till innanmätet i ett sti-handtag utan det är nog bara att masa sig iväg och handla ett par nya handt

IOM att jag befinner mig i Sveg/Härjedalen så är det inte bara att svänga förbi och lämna av reglagen 😉
Jaha, jag får kolla om jag hittar några begagnade till bra pris då, måste ju kunna träna inför vättern.
Guuu vaaa suuuur ja bliir!

Jag fick nytt på garantin trots att jag köpte cykeln i USA

Min cykel är två år, kanske värt att fråga dom jag handlade av IAF.

Här har den länk till en sprängskiss på den nyaste generationen tiagra:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/ST/EV-ST-4500-2609A_v1_m56577569830637998.pdf

Jag som är helt okunnig vad gäller meckande med cykel ska nog inte ge mig på något sådant... Hoppas jag får svar från lindbergs där jag köpte den under morgondagen, annars blir jag väl tvungen att köpa nytt.

Ja det bästa första steget är absolut att kontakta butiken där du köpte cykel eftersom den bara är 2 år... Ett växelbromshandtag ska hålla längre en så!